“We kregen zelfs geregeld spontaan applaus”
Foto: De Lijn

Buschauffeur Ivan (54) ging pas in 2019 aan de slag bij De Lijn, en moest dus niet heel lang na zijn eerste rit werken in het nieuwe normaal van de Covid-19-maatregelen. Maar hij start iedere dag met veel plezier zijn bus. De overwegend positieve reacties van passagiers helpen daaraan.

Al tijdens de eerste lockdown in maart voerde De Lijn een aangepaste dienstregeling in. Maar de route van buschauffeurs als Ivan, in het Kortrijkse, bleef gewoon behouden. “Die eerste lockdown was een vreemde tijd”, zegt hij. “Ineens waren er al die veiligheidsvoorschriften, en natuurlijk meteen veel minder volk op de bus. Je merkt, ook vandaag nog, dat mensen bang zijn om het virus te krijgen: wanneer iemand te weinig afstand houdt van de andere reizigers, wordt die daarover aangesproken. Maar we hebben een belangrijke dienst te leveren, en hebben van bij de start voldoende veiligheidsmaatregelen genomen. Heel wat passagiers rekenen op ons voor hun mobiliteit. Ik heb een aantal oudere mensen op m’n route die geregeld de bus neemt om boodschappen te doen. Voor veel mensen is het essentieel dat het openbaar vervoer blijft rijden.”

Waardering van reizigers

Ondanks het feit dat het contact met de reizigers een stuk minder is dan voorheen, zal Ivan vooral terugkijken op mooie herinneringen aan die onzekere tijd. “We kregen, zeker in de periode vlak na de invoering van de maatregelen, heel wat positieve reacties”, zegt hij. “Dat doet me enorm plezier. Aan de halte heb ik meermaals spontaan applaus gekregen van de aanwezigen. Tijdens je rit zag je ook voetgangers en fietsers wuiven of hun duim goedkeurend omhoog steken. Bij het uitstappen vielen er veel meer bedankjes dan eerder. Het wordt duidelijk geapprecieerd dat we blijven rijden in deze moeilijke, maar voor mij ook hartverwarmende tijd.”

Veiligheidsmaatregelen

Vanaf dag één werden er strenge veiligheidsmaatregelen in werking gesteld op de bussen en trams van De Lijn. Er werd een mondmaskerplicht ingesteld, reizigers moeten in het midden van het voertuig instappen of achteraan, en de chauffeurs worden afgeschermd met een plastic folie en werden voorzien van reinigingskits.

“Ik ben op geen enkel moment bezorgd geweest om het virus te krijgen”, zegt Ivan. “Daarvoor zijn er meteen efficiënte ingrepen gebeurd. Ik draag ook zelf een steentje bij, onder meer door bij iedere pauze de deuren open te zetten om mijn voertuig te verluchten, en tijdens de ritten ook geregeld de luiken van het dak gedeeltelijk open te laten staan.”

Met veel plezier

Ivan startte in 2019 bij De Lijn na een eerdere loopbaan als automecanicien. “Ik werkte vooral met koetswerken, dat werd fysiek wat te zwaar voor een beginnende vijftiger”, zegt hij. “Maar na bijna twee jaar achter het stuur van mijn bus heb ik eigenlijk spijt dat ik deze stap niet eerder heb gezet. Had ik geweten dat ik er zo’n plezier en voldoening aan zou hebben, ik was veel eerder buschauffeur geworden. Deze coronatijd heeft daar, dankzij het positieve gevoel dat de reizigers me gaven en het feit dat ze zelfs in moeilijke tijden op ons bleven vertrouwen voor hun mobiliteit, alleen maar aan bijgedragen.”

Ontdek meer over vlot & veilig reizen met De Lijn. Of vind hier jouw ideale reisroute via deze handige routeplanner.