‘Westworld’-androïden zijn eindelijk vrij
Foto: Warner Bros.

Nadat Westworld zich twee seizoenen lang afspeelde in het door androïden bevolkte Delos-park, begeven de robots Dolores, Maeve, Bernard en Charlotte zich nu naar de buitenwereld. Het geeft de derde jaargang van de serie een compleet nieuwe dynamiek.

De androïden van Westworld waren niet ontworpen om ooit buiten het westernpretpark te geraken. Ze waren er om de bezoekers te behagen, of om hen een uitdaging te bieden die niet gevaarlijk is voor eigen lijf en leden. Dat was, tenminste, hun officiële nut in het Westworld-park van technologiebedrijf Delos: ze waren de Hosts, die niet eens hoorden te weten dat ze robots zijn, en waren voorgeprogrammeerd om zich over te geven aan de bezoekers. In werkelijkheid hadden de gegoede bezoekers van het park al snel door dat niemand er raar van opkijkt als ze hun meest duistere impulsen botvieren op de niet van mensen te onderscheiden robots, die toch weer werden gerepareerd voor de volgende lichting parkbezoekers, en wier geheugen wordt gewist. Of tenminste: dat laatste dàcht iedereen.

Uit het park

In werkelijkheid begonnen Westworld-androïden als Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood) en Maeve Millay (Thandie Newton) blijvende herinneringen te ontwikkelen over alle gortigheden die hen werden aangedaan door parkbezoekers, die ergens diep in hun circuits blijven opgeslagen. De déjà vu’-achtige ervaringen die ze daardoor soms beleven zetten hen ertoe aan om hun identiteit en hun rol in het hen toegeschreven leven te onderzoeken. Van daaruit ontstond, in de loop van de twee eerste seizoenen van Westworld, uiteindelijk een robotrevolutie tegen de menselijke bezoekers en Delos, het reusachtige en oppermachtige technologiebedrijf dat het park exploiteert.

‘Westworld’-androïden zijn eindelijk vrij
Foto: Warner Bros.

Nieuw decor

Aan het slot van het tweede seizoen kwam dat tot een orgelpunt met de dood van een honderdtal menselijke Delos-medewerkers. Waarna Dolores en Maeve, samen met Bernard (Jeffrey Wright) en Charlotte (Tessa Thompson), opduiken in het Londen, San Francisco, het Chinese Beihai en Los Angeles van circa het jaar 2058, waar ze geen enkele moeite hebben om zich op te houden tussen mensen van vlees en bloed. En waar vooral Dolores een eitje te pellen heeft met een aantal voormalige parkbezoekers.

Dat nieuwe decor is er een van een hoogtechnologische wereld waarin technologiepatronen van vandaag een jaar of veertig werden doorgetrokken. De vliegende taxi’s zijn misschien iets waarvan we momenteel nog maar de vaagste contouren zien, maar zelfrijdende auto’s, AI-assistenten en augmented reality-toepassingen zien we nu al: in de toekomstvisie van Westworld zijn ze alleen veel geavanceerder en couranter geworden. “Onze visie op de toekomst is niet dystopisch”, zei productiedesigner Howard Cummings daarover. “We laten er zelfs een wereld mee zien waarin mensen een paar van hun problemen hebben opgelost.”

Blijvende thema’s

Maar achter de coulissen van al dat fraais schuilt wel een machtsstructuur waarin sociale ongelijkheid in stand wordt gehouden, en technologiebedrijven als Delos de plak zwaaien. Ondanks het nieuwe decor is er ook erg weinig veranderd aan de thema’s waarop Westworld drijft: zelfs nu Dolores en co het park zijn ontvlucht, blijft de vraag hoe ‘vrij’ ze zijn. Onder de plot van Westworld blijft de serie ook gewoon een exploratie van wat menselijkheid en vrije wil betekenen. De mens en diens complexe relatie met technologie, dat blijft het centrale uitgangspunt van Westworld. Ook al verliet de reeks haar bekende westerndecor, of de achtergrond van het feodale Japan uit het tweede seizoen.

“Dat was van in het begin al het interessantste aan het hele idee achter Westworld: je stelt als auteur de regels van deze wezens en hun wereld vast, en dan help je ze ontsnappen”, zei showrunner Jonathan Nolan over die centrale thematiek van de reeks.

Het derde seizoen van Westworld is vanaf 2 december beschikbaar op DVD, Blu-ray™ en 4K UHD.

‘Westworld’-androïden zijn eindelijk vrij