Supermarkten zetten zich schrap voor eindejaar
Foto: Fred Debrock

Supermarkten als Colruyt, Delhaize en Carrefour verwachten een grotere eindejaarsdrukte door de sluiting van de horeca. Colruyt zet in zijn app alvast een druktemeter.

Wacht niet tot het laatste moment met het inkopen van spullen die je nu al in huis kan halen, waarschuwt Delhaize zijn klanten. De supermarktketen denkt dat de typische eindejaarsdrukte en last minute-aankopen tot drukte én wachtrijen zullen leiden. Delhaize zegt al bepaalde promoties sneller op gang te trekken om klanten aan te zetten tot gespreid winkelen.

Colruyt gaat ervan uit dat klanten beter gaan plannen, juist omdat ze zich bewust zijn van het probleem. Maar in de Colruyt-app nemen ze toch een druktemeter op zodat de klant weet wat de meer rustige uren zijn.

Carrefour zegt dat het bedrijf grotere voorraden heeft aangelegd. Dat is ook zo bij Colruyt en Delhaize. ‘Tijdens de eindejaarsperiode vertrekken er 20 procent meer goederen vanuit onze distributiecentra en rijden de chauffeurs 15 procent meer uit’, zegt Silja Decock van Colruyt.

Delhaize verwacht dan weer dat meer mensen tijdens de eindejaarsperiode thuis etentjes gaan organiseren in plaats van één groot feest. Carrefour roept klanten op er rekening mee te houden dat kleinere feesttafels ook kleinere (vers)bestellingen betekent. ‘We moeten voedselverspilling tegengaan’, zegt een woordvoerster.

Maar ook Carrefour roept klanten op om al vlugger werk te maken van het boodschappenlijstje en te anticiperen. Er wordt zowel online als offline drukte verwacht. Delhaize zegt dat uit een enquête blijkt dat 97 procent van de consumenten in de winkel zijn eindejaarsinkopen wil doen.

Thuisleveringen

Om de drukte te spreiden, worden ook de promotiecampagnes bijgestuurd zodat bepaalde artikelen nu al gekocht worden.

‘Los daarvan, kan je beter droge voeding zoals pasta, sauzen, dranken en alles wat houdbaar is, nu al kopen’, vindt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. Delhaize gaat op bepaalde dagen ook de winkeluren aanpassen. Op woensdag 23 december en 30 december zullen de winkels al om 7 uur de deuren openen. Dat is ook zo op donderdag 24 december en 31 december, maar op die donderdagen sluiten de Delhaizewinkels wel al om 17 uur om het personeel de kans te geven thuis te vieren. Bij Colruyt zal dat van 8 u tot 18 uur zijn op 24 en 31 december.

Delhaize verwacht ook dat het erg druk wordt bij de afhaalpunten en dat er meer vraag naar thuisleveringen zal zijn. Delhaize zal nu gedurende enkele zondagen thuisleveringen voorzien tot 14u in de namiddag.

Volgens Dekelver heeft Delhaize zijn capaciteit voor thuisleveringen met 30 procent opgevoerd. Het is twijfelachtig of dit voldoende zal zijn. ‘Je hebt logistieke beperkingen zoals beschikbaar transportmateriaal’, zegt Dekelver.

Colruyt heeft de afhaalcapaciteit van zijn Collect&Go verhoogd. Inzake thuisleveringen zijn er bij Colruyt voorlopig enkel kleinere experimenten.

Tijdslots niet onbeperkt

Tijdens de vorige eindejaarspiek nam de vraag voor thuislevering al met 30 procent toe. Tijdens de eerste lockdown was er een kleine tsunami. Ook bij de afhaalpunten. Retailers als Colruyt, Delhaize en Carrefour konden toen onvoldoende tijdslots aanbieden aan de klanten waardoor gedurende verschillende dagen niet online besteld kon worden. Het is afwachten of de extra capaciteit voldoende zal zijn.

De verwachting is dat doordat de restaurants zullen dichtblijven de druk op de supermarkten hoger zal liggen dan normaal. En doordat mensen niet op restaurant kunnen gaan, zouden ze meer etentjes thuis organiseren. Dat betekent dat de supermarkten meer drukke dagen verwachten dan tijdens een normale eindejaarsperiode.

De supermarkten zijn ook beducht dat er lange wachtrijen kunnen ontstaan. ‘We gaan de veiligheidsregels strikt toepassen’, zegt Dekelver. De ketens hebben verschillende investeringen gedaan om ontsmette winkelkarretjes te kunnen aanbieden. Colruyt investeerde eerder al in persoonlijke handvatten. Delhaize plaatste recent een nieuw ontsmettingssysteem.