11.11.11 verlengt campagne wegens lage opbrengst
11.11.11-vrijwilligers met mondmasker Foto: Ronny Vanhooren

De jaarlijkse 11.11.11-campagne heeft maar een derde opgehaald van het resultaat van vorig jaar. In 2019 zamelden vrijwilligers met hun fondsenwervingsacties nog 1,2 miljoen euro op, dit jaar zou de opbrengst slechts 300 à 400.000 euro zijn. De campagne wordt daarom de volgende weken voortgezet.

Normaal gezien zetten plaatselijke 11.11.11-groepen en vrijwilligers tussen 1 en 11 november talrijke acties op, zoals een brunch, de organisatie van een quiz, of de verkoop van chocolade aan warenhuizen. Dit jaar kon slechts een klein aantal van die activiteiten doorgaan, door de covid-pandemie, maar volgens 11.11.11 was er niettemin veel creativiteit te merken. Zo was er een actie onder de noemer ‘doneer 11 euro voor 11.11.11’ en andere (digitale) alternatieven voor de straatacties. ‘We zijn erg fier op wat onze vrijwilligers hebben gerealiseerd’, zegt 11.11.11-directeur Els Hertogen in een persbericht.

Maar financieel vielen de resultaten dus tegen. En dat betekent een ‘zware tegenslag die op termijn gevolgen zal hebben voor de changemakers in onze partnerlanden, die in deze coronatijden extra uitgedaagd worden’. De volgende weken loopt de fondsenwerving daarom door en 11.11.11 roept iedereen op om de komende weken te blijven doneren om het verlies te beperken. ‘Ook al kunnen we elkaar niet fysiek ontmoeten, online onze solidariteit tonen kan nog steeds’, aldus 11.11.11.