Eerst een nieuwe werkorganisatie, dan de aangepaste mobiliteit
Foto: Jobat

Elk nadeel heeft z’n voordeel. Covid-19 zorgt voor een drastische verandering in het woon-werkverkeer. Bedrijven en werknemers willen ook na de coronacrisis blijven inzetten op minder onderweg zijn. Plannen die al een tijdje bestaan, gaan versneld in uitvoering. Een nieuwe kijk op het belang van de werkplek speelt daarbij een cruciale rol.

Elke werkdag naar het kantoor gaan: voor veel profielen blijkt dat echt niet nodig. “Het is aan teams om samen te bepalen waar ze werken”, zegt Kris Legroe. “Het is dus niet de leidinggevende, maar ook niet de individuele werknemer die dat alleen beslist.”

One size fits all, zo werkt het niet meer”, vindt Edith Jonkers. “We evolueren naar een afsprakenkader waarbinnen maatwerk mogelijk wordt.” Zo bepaalt Telenet dat medewerkers 40% van hun werktijd op kantoor doorbrengen. Die verhouding wordt bekeken over een kwartaal, niet over één week. Ook bij Arvesta lijkt een gemiddelde van 60 % thuiswerk in de toekomst realistisch, denkt Perihan Silay. “Maar we gaan het aantal dagen niet tellen en afvinken.”

Grotere tevredenheid

Terug gaan naar hoe het vroeger was, is voor Edith Jonkers alleszins uitgesloten. Ook bij Infrabel ontdekken meer leidinggevenden en medewerkers de voordelen en uitdagingen van plaatsonafhankelijk werken. “De autonomie en het vertrouwen komen als grote voordelen uit een interne survey. De arbeidstevredenheid heeft baat bij het telewerken, vindt driekwart van mijn collega’s. Werkpunten zijn onder meer de informatiedoorstroming, de werklast, de grens werk-privé en het teamgevoel.”

Het hybride werken lijkt positieve effecten op het welzijn te hebben. “Sinds onze callcentermedewerkers van thuis uit werken, daalt het ziekteverzuim, zegt Kris Legroe. Indien goed toegepast kan hybride werken ook voor een beter evenwicht tussen werk en privé zorgen. “Mobiliteit heeft daar een grote impact op”, weet Tim Blanckaert. Dat ontgaat ook nieuwe kandidaten niet. “Hybride werken heeft een positieve impact op lokaal rekruteren.”

Nieuwe rol voor leidinggevenden

Voor leidinggevenden betekent het hybride werken niet minder dan een nieuwe rol. “Leiding geven is nu nog meer een zaak van coachen”, ziet Perihan Silay. “Leidinggevenden kijken nu veel meer naar de output dan de input. Hoe volg je de output samen met je medewerkers op, hoe stuur je een team aan? Het is zaak om heel goed te luisteren en ook te peilen naar het welzijn van medewerkers.”

Het is ook aan leidinggevenden om de afspraken die teams maken in goede banen te leiden. Kris Legroe geeft een voorbeeld: “Beslist een team om een meeting op kantoor te houden? Dan kan de manager bijvoorbeeld de rest van de dag een-op-een-gesprekken organiseren. Virtuele meetings kunnen even goed op een andere dag.”

Roep naar sociale cohesie

Als medewerkers elkaar (veel) minder zien op kantoor, bestaat het gevaar dat de cultuur en de verbondenheid de rekening betalen. Dat heeft onder meer gevolgen voor het inwerken van nieuwe medewerkers. Kris Legroe verwacht dan ook dat onboarding in post-coronatijden weer op kantoor zal gebeuren.

Maar ook vanop afstand kan je contact tussen collega’s stimuleren, merkt Perihan Silay. “Ons team houdt elke ochtend een goodmorning call. Eigenlijk ontmoet ik mijn collega’s zo vaker dan vroeger. De uitdaging is wel om die contacten ook over teams heen te stimuleren.” Want er is een duidelijke roep naar sociale cohesie. En naarmate de coronacrisis verder duurt, wordt die steeds groter.

Kwalitatief thuiswerk

Vlotte bereikbaarheid met openbaar vervoer en andere groene vervoersmiddelen speelt meer mee dan vroeger bij de keuze van een kantoorlocatie. Voor de inrichting van een kantoor is activity based working steeds meer het uitgangspunt. Ruimtes worden ingericht voor activiteiten waarvoor het kantoor de geschikte locatie is. “We kijken ook naar business centers of co-workingplekken”, zegt Tim Blanckaert. “Ze kunnen dienen als hubs voor contacten met klanten en leveranciers.”

Kwalitatief thuiswerk betekent dat medewerkers ook goed uitgerust zijn. Denk maar aan een stabiele internetverbinding, toegang tot de nodige hard- en software, een ergonomische en rustige werkplek. Bedrijven dragen daarin bij via onder meer flexible benefits, kortingen en groepsaankopen.

Het is duidelijk: de omslag naar een mensgerichte, hybride werkorganisatie is volop bezig. Dat is de eerste stap. Daarna kunnen bedrijven daarop inspelen met de juiste mobiliteitsoplossingen, vindt Tim Blanckaert. Zijn gesprekspartners treden hem daarin volmondig bij.

Dit artikel is de neerslag van een rondetafelgesprek over minder onderweg zijn. Deelnemers zijn Edith Jonkers (Infrabel), Kris Legroe (Telenet), Perihan Silay (Arvesta) en Tim Blanckaert (Securex).

Ontdek hoe heel wat bedrijven vandaag al het verschil maken als baanbrekende werkgever »