“Onze medewerkers hebben minder stress en zijn productiever”
Foto: Lien Geldhof

Positieve ervaringen sterken Arvesta in de overtuiging dat hybride werken de toekomst is. Niet alleen ervaren de medewerkers een verhoogd welzijn. Ze kunnen ook een nog betere service leveren aan de klant. En de files, die worden er alleen maar korter door.

Perihan Silay (Reward Manager): “Welzijn en veiligheid gaan bij Arvesta voor alles. We werken daarom zoveel mogelijk van thuis uit sinds de start van de coronacrisis. Heldere communicatie en een voortdurende dialoog zijn daarbij heel belangrijk. Leidinggevenden coachen nu vanop afstand. Luisteren is daarom voor hen een hoofdopdracht. In onze zeswekelijkse survey kunnen medewerkers iets kwijt over het werk én hun privésituatie.”

“In opleidingen geven we tips voor efficiënt thuiswerken. Wie het nodig heeft, kan de klok rond externe psychologische hulp krijgen. Van mentaal en fysiek welzijn maken we werk met ons programma Fit@Arvesta. Om de betrokkenheid en het teamgevoel te vergroten, koppelen we daar groepsuitdagingen aan.”

Minder files

“We evolueren naar teams die autonomer werken. Het ownership ligt echt bij hen. We gaan resoluut voor flexibel, plaatsonafhankelijk werken. Door onnodige verplaatsingen te schrappen, dragen we bij aan minder files. Thuiswerk willen we daarom in de toekomst combineren met een netwerk van hubs, met ruimtes voor teamwerking en ontmoeting. Maar we creëren ook flexplekken, want wie op kantoor wilt werken, kan hier na corona nog steeds terecht.”

Breed draagvlak

“We gaan niet nauwgezet vastleggen hoeveel dagen onze medewerkers mogen thuiswerken. Maar we bieden wel kaders zodat de teams zelf afspraken kunnen maken. De ene persoon is al sneller mee met deze manier van werken dan de andere. Maar er is binnen Arvesta zeker een breed draagvlak voor hybride werken.”

“Onze teams delen goede praktijken met elkaar. Zo kwam het idee om online meetings op te nemen voor collega’s die niet aanwezig kunnen zijn. In ons team houden we elke ochtend een good morning call. Elke medewerker krijgt updates over onze prioriteiten en kan zaken delen, ook over het thuisfront.”

Win-winsituatie

“Onze keuze voor duurzaamheid zorgt voor een win-winsituatie. Medewerkers hebben meer tijd, minder stress en kunnen werk en privé beter combineren. Maar ze zijn ook productiever en kunnen een betere service leveren aan onze klanten.”

Ontdek de verhalen van alle baanbrekende werkgevers »