Het kinderliedje ‘Baby Shark’ is sinds vandaag met meer dan zeven miljard views de meest bekeken video op Youtube en onttroont zo de videoclip van de song ‘Despacito’.

Het zeer repetitieve nummer dat in Zuid-Korea werd geproduceerd is van een eenvoudig kinderliedje uitgegroeid tot een wereldwijd viraal fenomeen, met kleurrijke beelden die de impact van een pakkende melodie en teksten versterken.

‘Baby Shark Dance’, de Engelse versie van het nummer, werd maandagochtend zeven miljard keer bekeken op Youtube, waarmee ‘Despacito’, de single van Luis Fonsi en Daddy Yankee, werd onttroond.

Het nummer dat in juni 2016 naar Youtube is geüpload, is eigenlijk een remix van een Amerikaans nummer van het in Seoul gevestigde productiebedrijf Pinkfong. Het succes op Youtube werd gevolgd door een triomf in de hitlijsten, waarbij het nummer in januari 2019 de 32ste plaats bereikte in de Billboard Hot 100.

Twee van de laatste vier nummers met de meeste weergaven op Youtube zijn nu Zuid-Koreaans. Vóór ‘Baby Shark Dance’ was er ‘Gangnam style’, dat drie jaar lang het aantal views had geleid voordat die clip werd onttroond door ‘See you again’ van Wiz Khalifa.