Wandel je gezond: dáárom is wandelen goed voor je
Foto: Jack Wolfskin

Even naar buiten voor een frisse neus, daar kikker je echt van op! Meer zelfs, er bestaat geen enkel medicijn dat je lichaam – fysiek én mentaal – zo’n boost geeft als een simpele wandeling. Een loze claim? Niks van. Steeds meer wetenschappelijke studies bevestigen dat regelmatig bewegen je fitter maakt in je lijf en je hoofd.

Wij geven je tien goede redenen om je wandelschoenen uit de kast te halen.

1. Wandelen verbetert je conditie
Elke nieuwe wandeling vergroot je conditie gevoelig en bevordert je prestatievermogen.

2. Wandelen voorkomt blessures
Door regelmatig te wandelen wordt de kans op blessures alleen maar kleiner. Anders dan bij hardlopen is de schokimpact en de belasting op je gewrichten bij wandelen relatief klein. Ook worden je spierkracht en botmassa steeds groter, wat de kans op osteoporose verkleint. Vier uur wandelen per week verlaagt bovendien het risico op heupfracturen met 43%.

Trek je erop uit voor een stevige herfstwandeling?
Ontdek hier je ideale uitrusting »

3. Wandelen beschermt tegen hartaandoeningen
Wist je dat actieve mensen slechts half zoveel kans op hart- en vaatziekten hebben? Minstens 3 uur per week wandelen verlaagt de kans op een hartaanval met 35% en de kans op een beroerte met 34%. Ook je bloeddruk en je cholesterolgehalte gaan ervan omlaag.

4. Wandelen helpt tegen overgewicht
Vergeet de fitness: je verbrandt bijna 100 kcal als je anderhalve kilometer wandelt. En het is nog gratis ook! Dagelijks een uurtje wandelen verlaagt trouwens het risico op obesitas met 50%. Na 10.000 stappen per dag gaat je lichaamsgewicht én je vetpercentage merkbaar naar omlaag.

Wandel je gezond: dáárom is wandelen goed voor je
Foto: Jack Wolfskin

5. Wandelen voorkomt diabetes
Wie regelmatig gaat wandelen, maakt 58% minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Twee uur per week wandelen helpt diabetespatiënten bovendien beter hun glucosespiegel op peil te houden dan het gebruik van bepaalde medicatie.

Trek je erop uit voor een stevige herfstwandeling?
Ontdek hier je ideale uitrusting »

6. Wandelen helpt je stoppen met roken
Net gestopt met roken? Tijdens een wandeling maak je dopamine aan, een chemisch stofje dat zorgt voor gevoelens van gelukzaligheid, waardoor je minder naar nicotine snakt.

7. Wandelen houdt je hersenen scherp
Wie regelmatig een wandeling maakt, ziet het volume van zijn hippocampus (een deel van de hersenen) met 2% toenemen. Zo versterk je je geheugen en concentratievermogen.

Wandel je gezond: dáárom is wandelen goed voor je
Foto: Jack Wolfskin

8. Wandelen verbetert je stemming
Feeling blue? Trek de groene natuur in! Bij elke wandeling komen er endorfines en serotonine vrij die je een instant goed humeur bezorgen. Een natuurwandeling van een halfuur per dag kan de symptomen van depressie met 36% verlagen.

9. Wandelen verlaagt je stressniveau
Frisse lucht opsnuiven is goed tegen stress en slapeloosheid. Door de ritmische buikademhaling tijdens het wandelen – een repetitieve en voorspelbare handeling zoals yoga – kom je tot rust in je hoofd én je lijf.

10. Wandelen verhoogt je zuurstofopname
Hoe meer je wandelt, hoe meer zuurstof je longen kunnen opnemen. Dankzij die verhoogde toevoer van zuurstof via je bloedvaten naar je hersenen voel je je vanzelf veel beter in je vel.

Met deze uitrusting ben je klaar om de mooiste wandelroutes dicht bij huis te ontdekken »