Even op de pauzeknop
Foto: Getty Images

Heb je even een paar dagen of een week vrij genomen? Of werk je een paar extra dagen in je thuiskantoor omdat de kinderen ook thuis zijn? Er vallen talloze redenen te bedenken waarom je eventjes je jaarabonnement voor bus en tram niet gebruikt. Met de pauzeknop van De Lijn kun je dat tot twintig dagen op pauze zetten. De vervoersmaatschappij wil daarmee reizigers optimaal baas laten zijn over hun tijd.

Wanneer je een jaarabonnement hebt genomen om de bus of tram te nemen, is dat ook met de bedoeling om er quasi-dagelijks gebruik van te maken. Dat is natuurlijk niet evident in deze tijden. En tout court vallen er wel redenen te bedenken waarom gebruikers gedurende korte periodes geen gebruikmaken van hun abonnement, en ze dus betalen om niet te reizen. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen verlof hebben genomen, of je blijft eventjes thuis om voor een ziek kind te zorgen.

Voor zo’n situaties riep De Lijn een pauzeknop in het leven, waarmee gebruikers hun abonnement gedurende twintig dagen kunnen stopzetten. In een actie die loopt van 19 oktober van dit jaar tot 2 april 2021 kan het jaarabonnement voor een paar dagen op pauze worden gezet, met een maximum van twintig dagen.

Flexibiliteit

De pauzeknop is een nieuw voorbeeld van de mogelijkheden die De Lijn al langer biedt op het gebied van flexibiliteit voor jou als reiziger: hij past bijvoorbeeld in hetzelfde straatje als mobiele tickets of de stappen die de vervoersmaatschappij aan het zetten is op het vlak van account-based ticketing, waarbij je abonnementsformule automatisch wordt herkend door de technologie aan boord van de voertuigen. Met de pauzeknop neem je je tijd in eigen handen: als de normale bus- of tramreis eventjes niet kan doorgaan, wordt het lopende jaarabonnement simpelweg gepauzeerd.

Je hoeft geen reden op te geven voor de pauze: je voert ze gewoon in op een agenda in je account op het klantenportaal van De Lijn. De pauzedagen worden terugbetaald: na de actieperiode wordt het aantal dagen dat je pauze nam omgerekend naar geld en wordt het bedrag dat hier tegenover staat teruggestort op je rekening.

Hoe werkt dat precies?

De registratiemaand, waarin je je Mobib-kaart kunt koppelen aan je account op het klantenportaal van De Lijn (en dus de agenda daarbinnen waarin je je pauzedagen invoert), start op 19 oktober en loopt precies een maand. Er kan ook telefonisch worden geregistreerd op het nummer 02/746.78.13, of in De Lijnwinkel. Na die registratie kun je je pauze aanduiden via een kalender op het klantenportaal van De Lijn, dat bereikbaar is via de webbrowser. Daar is ook een overzicht van de ingezette pauzedagen op te zien. De pauzeknop is mogelijk bij alle betalende jaarabonnementen die lopend zijn tijdens de registratieperiode van 19 oktober tot 19 november.

De pauzes gelden niet tijdens de weekends, op officiële feestdagen en gedurende de schoolvakanties. Tot slot: vanzelfsprekend is het de bedoeling dat er tijdens de gepauzeerde dagen ook helemaal niet wordt gereisd met bus of tram. Wie toch een reis onderneemt op een dag die als pauze ingesteld staat, kan zijn recht op terugbetaling verliezen voor de volledige periode van twintig dagen.

Registreer je dus vóór 19 november op delijn.be/pauzeknop »