Zo begin je met gezonder te eten
Foto: Carrefour

Steeds meer consumenten willen graag gezonder eten. “Dat lukt ook als je geen tijd hebt om alles zelf klaar te maken”, zegt Annelies Poels. “Het begint bij weten wat je eet.”

Annelies Poels is de bezieler van de foodtruck Around the World. Deze foodtruck staat elke week op vaste locaties en biedt warme maaltijden aan. Er is een vast menu met daarnaast elke week een special uit de wereldkeuken, zoals Thaise curry of tikka masala. “Versheid gaat daarbij boven alles”, zegt Annelies. "Alle gerechten en sauzen zijn huisgemaakt, zonder kleurstoffen of bewaarmiddelen. Ik koop alle groenten vers, op erwtjes na – die koop ik diepgevroren." Ook ketchup, mayonnaise en tartaar maakt Annelies zelf.

Annelies is mama van twee kinderen van 13 en 15 en van twee pluskinderen van 15 en 17. Ook thuis komt er gezonde voeding op tafel. "We eten veel groenten. De porties koolhydraten probeer ik te beperken en ik gebruik altijd volkoren rijst of pasta. Mijn plusdochter eet geen vlees, en daarom probeer ik een keer per week voor het hele gezin vegetarisch te koken. Maar daar is niet iedereen fan van." Verder gebruikt Annelies zo min mogelijk vetstof. "Met een pakje boter kom ik een heel jaar toe", lacht Annelies. "Ik gebruik vooral olijfolie als het nodig is. Maar je kan perfect grillen zonder vetstof."

Niet te fanatiek

Zelf eet Annelies geen voedingsmiddelen met suiker. Maar ze is daar niet te fanatiek in voor de andere gezinsleden."Bij ons is er geen snoep in huis, maar op een ander mogen mijn kinderen snoepen. Je mag hen niet alles ontzegggen; het blijven kinderen en ze hebben graag van tijd tot tijd iets zoets. Dus bak ik voor hen havermoutkoekjes met een natuurlijke suikervervanger en stukjes fondantchocolade."

Niet te fanatiek zijn: het is een van de levenslessen van Annelies. "Je moet een evenwicht zoeken. Als we op restaurant gaan, ga ik niet verbieden dat mijn kinderen frietjes bestellen. Gezond eten is één ding, maar het moet in balans blijven. Voor de gezondheid is het best om groenten te stomen en puur te serveren. Maar niet iedereen lust groenten zo, en dan maak ik er wel een sausje bij."

Zo begin je met gezonder te eten
Foto: Carrefour

Let op het etiket

Wie gezonder wil eten, kan volgens Annelies best beginnen met veel meer groenten op tafel te zetten. De helft van je bord zou gevuld moeten zijn met groenten, een kwart met koolhydraten en een kwart met eiwitten. Een tip als kinderen geen groenten lusten: verberg ze in een puree.

Het is natuurlijk ideaal als je alles zelf vers kan maken, maar niet iedereen heeft daar elke dag tijd of zin voor. Dat wil gelukkig niet zeggen dat je ongezond moet eten. Supermarkten zoals Carrefour bieden ook bij de bereide maaltijden steeds vaker gezonde alternatieven, met minder vet of suiker en zonder omstreden additieven. Als je voor bereide gerechten of sauzen kiest, let je volgens Annelies best op het etiket. "Ik kijk altijd eerst welke E-nummers er inzitten. Ik probeer kunstmatige bewaarmiddelen, kleur- en smaakstoffen te vermijden. En let ook op het suikergehalte, want soms zit er in een product veel meer suiker dan je zou denken."

Carrefour zorgt ervoor dat je makkelijk gezonde voeding kan vinden. Zo schrapte Carrefour al 116 omstreden additieven, en werd het gehalte zout, suiker, vet en verzadigde vetzuren in producten van eigen merk verlaagd. Zo kun je kiezen voor een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding.

Carrefour heeft een groot aanbod aan producten met een 'gezonde prijs'. Gezonde prijzen zijn kleine prijzen met grote principes waar iedereen beter van wordt.

Act for food: concrete acties voor gezonde, smaakvolle, gevarieerde én duurzame voeding.
Ontdek meer over de acties »