Het HR-succesrecept van Restaurant De Steenen Haene
Foto: VDAB

Hoe vind je goede en gemotiveerde horecamedewerkers in een regio waar de werkloosheid bijzonder laag is? Hilde Notebaert van Restaurant De Steenen Haene uit Ieper werkt met een arbeidspsycholoog, doet beroep op VDAB en gelooft in een cultuur van openheid.

De Steenen Haene is een begrip in de regio, synoniem voor lekker eten, genereuze porties en een onberispelijke bediening. Chef Wouter Beuselinck en gastvrouw Hilde Notebaert leiden een team van negen vaste mensen, aangevuld met een pool van vijftien flexibel inzetbare jobstudenten. Sommige medewerkers draaien al 21 jaar mee, en ondertussen werken in de keuken ook mensen uit Polen, Afghanistan en Senegal. Wat is het succesrecept van het HR-beleid van Hilde Notebaert? Drie ingrediënten blijken essentieel: de inzet van een arbeidspsycholoog, het kweken van een open cultuur waarin je alles kunt zeggen wat op je lever ligt en een solide samenwerking met VDAB.

VDAB

“Vroeger dacht ik dat VDAB een logge en moeilijk te bereiken organisatie was”, zegt Hilde. “Maar de afgelopen jaren zijn de accountmanagers heel bereidwillig en gemotiveerd om te helpen zoeken naar de verschillende profielen die wij tewerkstellen, zowel mensen in vast dienstverband, flexwerkers en studenten als IBO-stagiairs.”

De service van VDAB houdt niet op eens de stage is begonnen, stipt Hilde aan. “Een van onze IBO-stagiairs was erg onzeker. Ze sprak alleen Frans en was bang dat ze haar takenpakket niet zou aankunnen. De IBO-begeleider heeft haar geholpen om haar zelfvertrouwen op te krikken en kijk, twee jaar later werkt ze hier nog steeds.”

Een ander succesverhaal is een Afghaans vluchteling die op zijn zestiende in België toekwam en geen woord Nederlands sprak. “Hij is begonnen als afwasser, staat nu in de keuken als jobstudent en studeert voor piloot. Dankzij VDAB heeft hij taallessen gevolgd en spreekt hij perfect Nederlands.”

Alternerend leren

Een minder bekend statuut is de Overeenkomst Alternerende Opleiding of OAO van Syntra. Dat is een vorm van werkplekleren. “Bij ons gaat het over twee mensen uit het bijzonder onderwijs die wat extra aandacht nodig hebben. Die kunnen wij hen geven, terwijl ze wellicht in een grotere organisatie niet vlot zouden kunnen meedraaien. Eentje werkt al drie jaar bij ons, de andere sinds een jaar.”

En dan zijn er de jobstudenten. Het zijn er meer dan vroeger, omdat de meeste jobstudenten niet elk weekend of elke week beschikbaar zijn. “Geen probleem”, zegt Hilde. “Wij passen ons aan de nieuwe mentaliteit aan en werken gewoon met een grotere pool van jobstudenten dan vroeger. Een week op voorhand krijgen al onze studenten de planning doorgestuurd en kunnen ze laten weten wanneer ze beschikbaar zijn. Er zijn echt nog wel genoeg studenten met een goede mentaliteit, hoor.”

Het HR-succesrecept van Restaurant De Steenen Haene
Foto: VDAB

Arbeidspsycholoog

Naast de hulp van VDAB om mensen in verschillende statuten te vinden en te begeleiden, heeft Hilde nog een ander belangrijk ingrediënt in haar HR-beleid: de inzet van een arbeidspsycholoog die alle mensen screent voor ze vast in dienst komen en die ook jaarlijks een gesprek heeft met individuele medewerkers om eventuele werkpunten te detecteren en op te lossen.

“Mensen die in de horeca werken, hebben bepaalde vaardigheden nodig naargelang de job die ze uitoefenen en daar gaat onze arbeidspsycholoog naar op zoek”, legt Hilde uit. “Passen ze goed in het team? Als ze in de keuken werken, beschikken ze dan over voldoende organisatietalent en gevoel voor orde, netheid en precisie? Dat geldt trouwens voor elke keukenjob: een nonchalante afwasser kunnen we niet gebruiken. Alles heeft bij ons namelijk zijn vaste plaats. Voor zaalpersoneel peilt onze psycholoog dan weer naar motivatie, klantgerichtheid en vriendelijkheid.”

Open cultuur

Het derde en laatste geheim van het personeelsbeleid van De Steenen Haene schuilt hem in een cultuur van openheid en bespreekbaarheid. “Nieuwkomers kijken er soms van op, maar bij ons is het heel belangrijk dat als de service gedaan is iedereen een glas drinkt (met of zonder alcohol) en zegt wat er is misgelopen. Zo kan dat meteen worden aangepakt. We hangen trouwens ook alle recensies op, de positieve maar ook de negatieve, zelfs als ze unfair zijn. Het blijft nuttig om te spreken over het gevoel dat onterechte kritiek bij de mensen oproept.”

Bij zo’n open cultuur hoort ook het nodige geduld voor leerprocessen. “We kunnen niet verwachten dat mensen iets met de ogen leren, je moet het echt uitleggen. Zeker als mensen een andere taal spreken of uit een ander land komen. Weet je, het is keihard werken hier, maar we halen ook veel voldoening uit ons werk. In veel andere jobs moet je óók keihard werken, maar bij ons is 99% van de klanten tevreden. Daar kan niet veel tegenop.”

Ben jij ook op zoek naar de juiste tools als werkgever?
Je vindt ze hier »