Gouden bakstenen
Jasper Verheyen (links), Marijn Buijs (rechts) Foto: VDAB

Als de war for talent zich ergens laat voelen, dan zeker in de bouwsector. B&R Bouwgroep heeft enkele oplossingen gevonden om de problemen het hoofd te bieden: geografische spreiding, interne opleidingen, alternatieve instroom, digitale transformatie en uitgekiende employer-branding.

De bouwsector bevindt zich in een perfecte storm. De vergrijzing zorgt voor uitstroom van talent, terwijl de instroom van nieuwe krachten uit het onderwijs beperkt blijft. De sector kampt met een imago van zwaar werk, mobiliteit is een issue en de vele knelpuntberoepen geraken steeds moeilijker ingevuld.

B&R Bouwgroep bestaat sinds een kwarteeuw. Het bedrijf vormt een cluster van een 25-tal bouwbedrijven over heel Vlaanderen verspreid die alle facetten van bouwen overspannen. Zo omvat de bouwgroep onder meer een ontwikkelingstak, algemene aannemers en bedrijven gespecialiseerd in afwerking.

We praatten met Jasper Verheyen, HR-Recruiter en Marijn Buijs, verantwoordelijk voor Communicatie & Marketing, over hoe je als bouwbedrijf aan getalenteerd personeel kunt geraken en mensen aan boord kunt houden.

Jasper Verheyen is zelf een mooi voorbeeld van dat laatste, vertelt hij. “Ik ben als pas afgestudeerde bij B&R begonnen als werfleider in de bouw, maar na zes jaar ben ik op mijn limieten gestoten. Onze oprichter Eddy Bruyninckx toonde veel begrip voor mijn situatie. Hij vond het essentieel dat ik iets kon doen waar ik goed in ben en vreugde uit haal. Daar moest ik niet lang over nadenken: ik ben sociaal en werk graag met mensen. “Wat zou je ervan vinden om een coördinerende rol te spelen voor onze gouden bakstenen, ons menselijk kapitaal?”, vroeg hij me. Dat humane aspect sprak met aan. Het gaf me zo’n boost dat ik me helemaal in die nieuwe functie heb gesmeten.”

Instroom

Mensen beoordelen op hun talenten en ze persoonlijk laten groeien is een ding, nieuwe instroom vinden blijft een uitdaging. “We worden geconfronteerd met een gigantische war for talent”, zegt Jasper. “Zowel vakmannen als hoogopgeleiden zijn moeilijk te vinden. De instroom uit het onderwijs is beperkt, al doen de sectorfederaties hun best om de troeven van de bouwsector in de verf te zetten.”

B&R zelf heeft een uitstekend imago, zo blijkt uit een enquête onder de medewerkers. “Zij zijn onze beste ambassadeurs”, klinkt het. Dat goede imago dankt B&R onder meer aan de sterke veiligheidscultuur, de werkzekerheid en het inzetten op innovatie en interne opleidingen.

Marijn vertelt: “Jonge medewerkers vinden het heel belangrijk dat ze niet zomaar op een werf worden gedropt en aan hun lot overgelaten. Met onze B&R Academy zorgen wij voor een doorgedreven opvolging van schoolverlaters, we maken een profiel van hun persoonlijkheid om te zien op welke werf we ze best zetten, zodat er een match is tussen de karakters.”

Alternatieve kanalen

Omdat je het in de bouwsector niet redt met alleen afgestudeerde bouwvakkers, boort B&R ook alternatieve kanalen aan, met de hulp van VDAB. Jasper: “We maken gebruik van tal van mogelijkheden die VDAB biedt: hier werken heel wat mensen die een cursus hebben gevolgd om een knelpuntberoep onder de knie te krijgen, vaak mensen afkomstig uit een andere sector. We werken met verschillende vormen van werkplekleren, zoals IBO en stages. Een mooi voorbeeld is onze collega Kristof. Hij werkte lang in de voedingssector als operator. Toen het bedrijf waar hij werkte sloot, werd hij door VDAB omgeschoold tot assistent-calculator, een volwaardige Bachelor in de Bouw. Het is een constante in onze samenwerking: VDAB identificeert de pijnpunten in de arbeidsmarkt en speelt daar goed op in. We zijn erg complementair. VDAB zorgt voor een instroom van gemotiveerde en goed opgeleide mensen die zich bij ons verder kunnen bekwamen.”

Gouden bakstenen
Foto: VDAB

Aantrekkelijk voor jongeren

De bouwsector heet weinig innovatief te zijn, je moet ontiegelijk vroeg beginnen en je staat lang in de file. Allemaal vooroordelen die Jasper vakkundig doorprikt. “Het fileleed lossen wij op via onze regionale uitvalsbasissen in Arendonk, Antwerpen, Ternat en Oostkamp. Bij ons moet je niet het hele land doorkruisen voor je op een werf bent. We zetten ook sterk in op innovatie, duurzaamheid en zelfs circulair bouwen met steeds meer digitale toepassingen (BIM). Ook dat is trouwens een knelpuntberoep én leertraject bij VDAB.”

De aantrekkelijkheid voor jonge werknemers zit hem ook in kleinere dingen. Zo heeft de groep bijvoorbeeld stevig geïnvesteerd in werkomgevingen, kantoren en werfketen, die onder andere voorzien zijn van een vaatwasser en koffiemachine. De tijd dat je zelf een thermos koffie moest meebrengen, is voorbij.

VDAB als partner

VDAB is uitgegroeid tot een volwaardige professionele partner voor B&R, zegt Jasper. “We staan bij VDAB in contact met verschillende mensen die de sector zeer goed kennen en sterk gefocust zijn op dienstverlening.”

Jasper: “Wat mensen verwondert, is dat we ook met succes samenwerken met VDAB in onze zoektocht naar hogere profielen. Van de tien ICT-medewerkers die we vandaag tewerkstellen, is de helft via VDAB bij ons gekomen. Het gaat telkens om latent werkzoekenden: mensen die al een job hadden, maar om bepaalde redenen op zoek waren naar iets beters: interessanter werk, een betere werksfeer of dichter bij huis.”

Het hoofdkwartier van B&R ligt op een steenworp van de Nederlandse grens en het is dus logisch dat het bedrijf ook over de grens kijkt om personeel te vinden. “De rol van de VDAB-bemiddelaars stopt niet aan de landsgrens”, zegt Jasper. “De internationale samenwerking rond knelpuntberoepen met de Nederlandse collega’s werkt heel goed en vormt voor ons een interessante aanvullende instroom.”

Sinds kort heeft het bedrijf ook een betalende samenwerking met VDAB voor meer zichtbaarheid op de website. Dat businesspakket van VDAB beschouwt Marijn als een echte meerwaarde om de employer-branding van het bedrijf extra te ondersteunen. “Drie jaar geleden zijn we met employer-branding begonnen. We willen uitdragen wie we echt zijn door authentieke verhalen van onze eigen mensen te brengen. De bedoeling is tweeledig. Enerzijds willen we zo onze bestaande medewerkers nog sterker aan ons binden; anderzijds willen we ook potentiële nieuwe medewerkers laten ontdekken hoe leuk het is om bij ons te werken.”

Ben jij ook op zoek naar de juiste tools als werkgever?
Je vindt ze hier »