Drie op de tien 15-jarigen moesten al eens een jaar overdoen
Themabeeld. Foto: Bas Bogaerts

Drie op de tien 15-jarigen in ons land zijn in hun schoolcarrière al eens moeten zittenblijven. Dat blijkt uit het jongste Pisa-onderzoek van de Oeso, dat dinsdag wordt voorgesteld. Dat cijfer is drie keer zo hoog dan het gemiddelde in de landen waarover het rapport gaat.

De Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, is een samenwerkingsverband van 37 landen om sociaal en economisch beleid te bespreken, te bestuderen en te coördineren. Naar de Pisa-rapporten (programme for international student assessment) wordt in de onderwijswereld altijd met bijzondere interesse uitgekeken.

Het nieuwe rapport focust op verschillende aspecten die 15-jarigen ondervinden op school en brengt die in verband met de leerprestaties. Het onderzoek is een aanvulling op de driejaarlijkse internationale studie die de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid en de leesvaardigheid test bij de 15-jarigen in 79 landen.

Uit de resultaten blijkt dat drie op de tien 15-jarigen in ons land (30,8 procent) al minstens één keer is moeten zittenblijven in het lager of secundair onderwijs. België staat daarmee op de derde plaats van de Oeso-landen, alleen Colombia en het Groothertogdom Luxemburg hebben procentueel nog meer zittenblijvers in de categorie tot 15-jarigen. Gemiddeld heeft maar 11,4 procent van de 15-jarigen in de Oeso-landen al eens een jaartje moeten overdoen.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat leerlingen die moeten zittenblijven over het algemeen een negatiever beeld hebben van de school in vergelijking met jongeren die geen jaar moesten overdoen. Het gebeurt ook vaker dat zittenblijvers hun hogere studie niet afwerken.

Talenknobbel

Nog opvallend in het onderzoek is dat in ons land vier op de tien 15-jarige leerlingen (43,5 procent) aangeven dat hun directeur geregeld wijst op het feit dat er te weinig leerkrachten beschikbaar zijn. Ook daarmee scoort ons land slechter dan het Oeso-gemiddelde, dat op 27,1 procent ligt.

Positief is dat ons land bij de koplopers behoort in vreemde talen. Gemiddeld krijgen Belgische 15-jarigen per week 4,7 uur les in een andere taal, terwijl het Oeso-gemiddelde op 3,6 uur ligt. Ook het aantal kinderen dat laat aan zijn schoolcarrière is begonnen, ligt laag in België: amper 1,6 procent is niet of minder dan één jaar naar de kleuterschool geweest.