Koop een tijger, red de tijgers
De bekende sweater van Kenzo met tijgerkop. Foto: Getty Images

Hun sweater met tijgerkop was in 2012 niet uit het straatbeeld weg te denken. Om de tijger in het wild te steunen, wil Kenzo het World Wildlife Fund (WWF) helpen.

Het aantal tijgers dat nog in het wild leeft, daalde de voorbije honderd jaar met 95 procent tot zowat 3.200 exemplaren in 2010. Met de nodige inspanningen kon het aantal worden opgetrokken, tot 3.900 in 2016, maar het blijft een precaire situatie. Het WWF wil daarom het cijfer uit 2010 verdubbelen tegen 2022, niet toevallig het Chinese jaar van de tijger.

Het krijgt daarbij hulp van het Franse modehuis Kenzo, dat al langer een tijger als logo heeft. Felipe Oliveira Baptista, vorig jaar aangesteld als creatief directeur, gaf dat logo een make-over. Hij maakte er ook een collectie rond met T-shirts en sweaters, en voor elk stuk dat wordt verkocht, gaat tien dollar naar het natuurfonds. Daarnaast gaat Kenzo ook een bredere samenwerking aan met het WWF, om de duurzaamheid van hun katoenproductie te verbeteren.

Elke zes maanden zal een nieuwe collectie worden gelanceerd om het thema in de aandacht te blijven houden. ‘Als ik kan helpen bij het vergroten van het bewustzijn in onze branche, die verantwoordelijk is voor een deel van deze milieuschade, denk ik dat dat van vitaal belang is’, zegt Baptista in een reactie aan Vogue.

Baptista is een man met een hart voor de natuur. In 2018, toen hij ontwerper was bij Lacoste, zette hij al een gelijkaardig project op poten. Toen werd de bekende groene krokodil op de polo’s vervangen door andere bedreigde diersoorten. ‘Dit gaat verder dan mode’, zegt hij nog. ‘Ik denk dat kopers zich hier ook meer bewust van worden. We moeten alles wat we doen in vraag stellen en alles begint bij de eerste stap.’