Hoe maak je voeding gezonder voor dezelfde prijs?
Foto: Carrefour

Steeds meer consumenten willen graag gezonder eten. Daarom sleutelt Carrefour aan de recepten van zijn eigen producten. Het doel: gezonde en evenwichtige voeding, voor een lage prijs.

Christelle Tchonang Ponka studeerde af als bio-ingenieur met specialisatie voeding. Als Food Quality & Sustainable Development Manager begeleidt ze bij Carrefour de ‘voedseltransitie’: samen met haar team van vijftien medewerkers verbetert Christelle de voedingskwaliteit van de producten van het merk Carrefour. “Ons doel is om de gezondste producten aan te bieden, zodat onze klanten kunnen kiezen voor een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding”, zegt Christelle.

Minder additieven

Een van de opmerkelijkste acties die Carrefour al ondernam, is het schrappen van 116 omstreden additieven. Dat zijn chemische stoffen die gebruikt worden als smaakversterker, kleurstof, bewaarmiddel of zoetstof. Ze verbeteren de smaak van voeding of zorgen ervoor dat ze langer houdbaar blijft.

Additieven die in voeding gebruikt worden, zijn goedgekeurd door de Europese instellingen en zijn niet schadelijk. Maar verbruikersverenigingen wijzen erop dat bepaalde toegelaten additieven toch een negatieve impact zouden kunnen hebben op de gezondheid, geeft Christelle aan. “Daarom heeft Carrefour besloten om deze ‘omstreden additieven’ uit onze producten te weren. Het is uit voorzorg: deze additieven zijn toegelaten, maar we willen geen risico nemen.”

Zo mag er in de producten van het merk Carrefour geen natriumglutamaat (E621) meer gebruikt worden. Deze smaakversterker zou allergische reacties kunnen veroorzaken. Ook het gebruik van ammoniakkaramel (E150c en E150d) is uit voorzorg aan banden gelegd. Christelle en haar team volgen de beoordeling van additieven continu op en passen de lijst van verboden stoffen aan indien nodig.

Elk verboden additief wordt vervangen door een alternatief. Daarbij let het team van Christelle erop dat de smaak niet verandert. Carrefour gebruikt daarvoor testpanels die de smaak van het oude en het nieuwe recept blind beoordelen, zonder dat de deelnemers weten wat het oude en het nieuwe recept is. Pas als het nieuwe recept even goed of beter beoordeeld wordt, mag het in de winkelrekken komen, legt Christelle uit.

Evenwichtiger eten

Naast additieven probeert Carrefour ook het gebruik van suiker, zout en vetten te reduceren. “We weten al lang dat Belgen daarvan te veel eten. Dat kan leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes. Daarom passen we onze recepten aan.” Ook hier waakt Christelle erover dat de smaak en de kwaliteit er niet onder lijden. “Vaak smaakt een recept met minder zout zelfs beter. Je proeft de echte smaak van de andere ingrediënten beter”, zegt Christelle. Het resultaat: sinds 2017 heeft Carrefour al 34 ton zout en 100 ton suiker minder gebruikt in zijn meest verkochte producten.

De transitie waar Christelle aan werkt, is nog niet afgerond. “We willen permanent blijven verbeteren”, zegt Christelle. “Het is ook belangrijk dat we aan onze klanten uitleggen waarom we dat doen en hen duidelijk informeren over de samenstelling van een product.”

Carrefour heeft een groot aanbod van producten met een ‘gezonde prijs’. Gezonde prijzen zijn kleine prijzen met grote principes waar iedereen beter van wordt: jijzelf, de producenten en de wereld. Wil je gezond en evenwichtig eten, let dan ook op de gezonde prijs.