Djokovic na diskwalificatie: ‘Hele situatie heeft me erg verdrietig gemaakt’
Foto: AFP

Novak Djokovic werd zondag gediskwalificeerd in de achtste finales van de US Open. De Servische nummer 1 van de wereld mepte een bal ongewild vol tegen een lijnrechter op het einde van de eerste set tegen de Spanjaard Pablo Carreño Busta (ATP 27). ‘Deze hele situatie heeft me erg verdrietig en leeg gemaakt’, reageerde Djokovic op Instagram.

Djokovic sloeg de bal gefrustreerd weg nadat hij zijn opslagspel had moeten inleveren, terwijl hij een game eerder drie setpunten had laten liggen. De vrouwelijke lijnrechter die op het strottenhoofd geraakt werd, viel met een gil op de grond. Na een lange discussie werd duidelijk dat het toernooi van de Serviër voorbij was. Het stond op dat moment 6-5 in het voordeel van Carreño Busta, die dus doorstoot naar de kwartfinales.

‘Ik heb gecheckt hoe het met de lijnrechtster is en de toernooileiding vertelde me dat ze zich godzijdank goed voelt’, reageerde de Servische veelwinnaar. ‘Het spijt me buitengewoon dat ik haar zoveel stress heb bezorgd. Wat betreft de diskwalificatie, moet ik naar mezelf kijken, aan mijn teleurstelling werken en dit alles omzetten in een les voor mijn groei en evolutie als speler en mens. Ik bied aan het toernooi en iedereen die ermee te maken heeft mijn excuses aan voor mijn gedrag. Ik ben erg dankbaar voor de steun van mijn team en familie en mijn fans die er altijd voor me zijn. Bedankt en het spijt me heel erg.’

Djokovic, in 2020 nog ongeslagen, was de grote favoriet voor de eindzege in New York. Hij won de US Open al drie keer in zijn carrière (2011, 2015 en 2018) en heeft 17 grandslamtitels op zijn palmares.

Kritiek

‘Ik zag het incident zelf niet’, liet tegenstander Pablo Carreno Busta weten. ‘Ik vierde met mijn coach het feit dat ik net de service van Djokovic had gebroken. . Dat is wel het laatste wat je verwacht als je tegen Novak speelt. Ik denk dat er geen opzet in het spel was. Het was een kwestie van pech.’

Alexander Zverev nam het (enigszins) op voor Djokovic. ‘Hij sloeg een tennisbal weg en het is dan heel onfortuinlijk dat je daarbij een lijnrechter raakt en ook nog op een gevoelige plek. Er was weinig aan de hand geweest als die bal niemand had geraakt. Het was een kwestie van centimeters. De reglementen zijn hier echter duidelijk over. De supervisors hebben hun werk gedaan. Het pakt heel ongelukkig voor Novak uit. Hij zal hier nog wel even van slag door zijn.’

Maar er kwam toch vooral kritiek op de nummer één van de wereld.

‘Het is erg onfortuinlijk voor iedereen’, aldus Denis Shapovalov, die David Goffin uitschakelde in de achtste finales. ‘Ik heb ook al in die situatie gezeten dus ik weet precies hoe Novak zich voelt. Hij had geen intentie om die vrouw te raken en gelukkig is ze oké. Maar het had veel en veel erger kunnen aflopen. Het is gewoon een ongelukkig incident. Hopelijk leert Novak hiervan. De bal had eender waar kunnen belanden.’

‘Ik wist even niet wat te zeggen, zoals iedereen waarschijnlijk’, reageerde ex-tennistopper Alex Corretja bij Eurosport. ‘Zo onverwacht. Het is ongelooflijk hoe één centimeter niet alleen een wedstrijd maar ook de toekomst en geschiedenis van onze sport kan veranderen. Novak verloor zijn focus na enkele mindere punten en had al eens een bal gevaarlijk naar de kant geslagen. Hij had zijn emoties niet onder controle en had dan de pech om een lijnrechter te raken. Hij moest wel gediskwalificeerd worden, dat zijn de regels. Ze hadden geen andere keuze. Spijtig, maar hij moet leren om zijn emoties onder controle te houden. Dit is een wijze les voor jonge tennisspelers.’

Djokovic na diskwalificatie: ‘Hele situatie heeft me erg verdrietig gemaakt’
Foto: AFP

Ook Mats Wilander vond dat de uitsluiting van Djokovic niet meer dan terecht was. ‘Dit kan je gewoon niet doen’, aldus de zevenvoudige grandslamwinnaar. ‘Oké, veel meer pech kan je niet hebben, maar het is niet dat hij de bal naar een ballenjongen rolde. Hij raakte de bal harder dan hij wilde en dus was het duidelijk een ongeluk. Maar je doet dat gewoon niet. Ik heb de herhalingen bekeken en het is duidelijk dat een uitsluiting op zijn plaats was.’

‘Ik heb het incident niet live gezien omdat ik de opwarming bezig was voor mijn wedstrijd’, zei David Goffin. ‘Ik vernam het via de sociale media. Zijn diskwalificatie is logisch. Als je met de bal een lijnrechter raakt, lig je eruit. Dat is nu eenmaal het reglement. En eerlijk gezegd vind ik het belachelijk van hem. Het klopt dat de bal voor hetzelfde geld niemand had geraakt, maar helaas voor hem trof hij wel een lijnrechtster. Het is een idiote manier om eruit te gaan, vooral omdat ik denk dat hij hier nog ambities had.’