Deze frituur koos voor contactloos betalen
Foto: Shutterstock.com

Bij de frituur van Hendrik werden de lekkere frietjes tot enkele maanden geleden altijd cash betaald. Maar steeds meer klanten vroegen om met de bankkaart te kunnen betalen. Hendrik vond een oplossing die snel werkt en eenvoudig te gebruiken is.

“Ik sta al twintig jaar in mijn frituur en tot voor kort zou ik er nooit aan gedacht hebben om een betaalterminal te zetten”, vertelt Hendrik. “Ik ben niet zo goed met technologie en wat als er dan iets aan hapert? Maar sinds maart vroegen steeds meer klanten om met de kaart te kunnen betalen. Door corona wilden ze liever geen cash geld meer gebruiken. Ik kan dat verstaan en ben dan gaan kijken wat ik kon doen.”

Volgens Christian Ardyns, Verantwoordelijke Betaalverkeer bij Europabank, zaten heel wat horeca-uitbaters dit voorjaar met hetzelfde probleem als Hendrik. “Geld is vies. Je weet nooit waar een briefje of een munt allemaal geweest is. Eerlijk: ik heb het altijd moeilijk gehad met bijvoorbeeld broodjeszaken waar ze cash aannemen en dan zonder hun handen te wassen het broodje voor de volgende klant maken. Door corona zijn meer mensen zich daarvan bewust geworden. Plots wilde niemand nog briefjes of munten aanraken, tenzij ze drie dagen in quarantaine hadden gelegen. Wij hebben op korte tijd veel kleine ondernemers zoals Hendrik uitgerust met betaalterminals.”

Betalen kan overal

Hendrik vroeg zich af of hij in zijn frituur een telefoonlijn of internetverbinding moest laten leggen. Dat bleek niet het geval: er bestaan ook mobiele betaalterminals die geen vaste lijn nodig hebben. In de terminal zit dan een datakaartje dat verbinding maakt met het mobiel telefoonnetwerk. Overal waar je gsm-ontvangst hebt, kun je dan elektronische betalingen ontvangen.

“Het is inderdaad een misverstand dat je voor een betaalterminal een vaste telefoonlijn nodig hebt”, legt Christian Ardyns uit. “Er zijn drie manieren om een verbinding te maken: via een Ethernetkabel op je internetmodem, via een draadloos WiFi-netwerk of via een mobiel datanetwerk. Voor een frituur is dat laatste de simpelste oplossing. Al zou ik Hendrik wel aanraden om op termijn toch een internetverbinding met WiFi te voorzien. Dan kunnen zijn klanten online gaan terwijl ze op hun frietjes wachten – de mensen appreciëren dat.” Mobiele betaalterminals zijn volgens Ardyns ook ideaal voor marktkramers die elke dag op een andere locatie staan, voor horecazaken met grote terrassen en voor tijdelijke pop-upshops.

Contactloos is sneller

Alle nieuwe betaalterminals zijn uitgerust voor zogenaamd contactloos betalen. Daarbij hoeft de klant geen pincode meer in te tikken. Het volstaat om de kaart even tegen de terminal te houden. Alleen bij hoge bedragen (meer dan 50 euro) of meerdere transacties per dag wordt nog een pincode gevraagd.

“De handelaar moet daar niets extra voor doen”, legt Ardyns uit. “De klant heeft alleen een bankkaart met een chip voor contactloze betaling nodig. Alle nieuwe kaarten hebben die. En klanten die nog geen nieuwe kaart zouden hebben, kunnen nog altijd op de klassieke manier betalen door de kaart in de terminal te stoppen en de code in te tikken. Ik raad horecazaken dan aan om een potje met wattenstaafjes naast de terminal te zetten, zodat klanten daarmee de toetsen kunnen indrukken. Anders moet je het klavier na elke klant ontsmetten.”

De dag nadien staan alle ontvangsten uit elektronische betalingen op de rekening, vertelt Hendrik. “Ik moet daar zelf niet naar omkijken. Ik sluit op het einde van de dag gewoon mijn kassa af en er is een splitsing tussen de elektronische betalingen en het kleine deel dat nog cash betaald wordt. Mijn boekhouder doet de rest.”

Service is belangrijk

Cash heeft één voordeel: het kan niet onverwacht uitvallen of een storing geven. Hendrik wou daarom wel zeker zijn dat hij hulp kon krijgen als er iets met de terminal zou schelen. “Als ik plots geen betalingen meer kan ontvangen, moet dat probleem snel opgelost worden. Daar wou ik wel garanties voor.”

Volgens Christian Ardyns had Hendrik de juiste reflex. “Met een terminal kan op zich niet veel misgaan, maar als er dan toch er iets gebeurt, is een goede service cruciaal. Er zijn helaas aanbieders van betaaloplossingen die alleen maar zoveel contracten willen verkopen en minder bezig zijn met service na verkoop.” Bij Europabank krijgt de handelaar een servicecontract dat garandeert dat hij zo snel mogelijk geholpen is.

Op de eerste lijn staat de telefonische ondersteuning die door medewerkers in België verzorgd wordt. “Europabank is een lokale bank. Als je ons servicenummer belt, kom je terecht bij iemand die weet waar je zit, niet bij een of ander callcenter in India.” Heel vaak gaat het om een storing in de internetverbinding en die kan gemakkelijk opgelost worden door de terminal eens te herstarten, weet Ardyns. Dat duurt niet langer dan een portie frietjes bakken.