Tijdens de coronacrisis werkt normale crisiscommunicatie niet, weten communicatie-experts. ‘We zitten immers in een crisissituatie zonder te weten wanneer die zal eindigen.’ Het Nationaal Crisiscentrum heeft woensdagochtend een nieuwe campagne voorgesteld in de strijd tegen het nieuwe coronavirus.

De campagne heet ‘11 miljoen redenen’, verwijzend naar het aantal inwoners van ons land. Zoveel redenen zijn er om de zes gouden regels te blijven volgen: respecteer de hygiëneregels, hou 1,5 meter afstand, doe je activiteiten liefst buiten, denk aan kwetsbare mensen, beperk je nauwe contacten en volg de regels over bijeenkomsten.

Crisiscommunicatie

De coronacrisis vereist een ander soort communicatie van de regering dan eerdere crises die ons land al heeft meegemaakt. ‘Wanneer er sprake is van een terroristische aanslag of een natuurramp, hebben we een gebeurtenis die plaatsvindt op moment A. Dan betreedt het land een nieuwe soort normaliteit die beheerd moet worden, gevolgd door een uitweg uit de crisis’, legt professor communicatie Nicolas Baygert (ULB) uit aan Le Soir. ‘Op dit moment zitten we in een crisissituatie zonder een duidelijke indicator die aangeeft wanneer die zal eindigen.’ Dat maakt het moeilijker om er over te communiceren, merkt Baygert op.

Antoine Iseux, woordvoerder van het crisiscentrum, is het eens met Baygert. ‘Bovendien kan het virus iets virtueels lijken wanneer niemand in je omgeving er rechtstreeks door geraakt wordt. Je ervaart het enkel via de media.’ Het is ook goed mogelijk dat de communicatie niet iedereen bereikt. Deze campagne wil dan ook zo inclusief mogelijk zijn en probeert er voor te zorgen dat iedereen zich er mee kan identificeren, legt Steve Detry, de woordvoerder van premier Sophie Wilmès (MR), uit aan Le Soir.

Er kan verder ook niet altijd de nadruk op angst gelegd worden. ‘Het risico bestaat dan dat dat op een bepaald moment niet meer werkt’, aldus gezondheidsprofessor Yves Coppieters (ULB). ‘Mensen kunnen nu eenmaal niet continu onder een stressniveau leven.’

De nieuwe campagne vindt u op 11miljoenredenen.be.