Ahold Delhaize boekt uitstekend kwartaal dankzij covid-19
Foto: Photo News

De warenhuisketen deed het in het tweede kwartaal veel beter dan verwacht. De omzet steeg door de lockdown met 16 procent. Vooral de Amerikaanse vestigingen en de onlineverkoop deden het uitstekend.

Niet alleen technologie- en farmabedrijven zijn de winnaars in de coronacrisis, ook supermarktketens deden het uitstekend, zeker degene met een grote onlinepoot, zoals Ahold Delhaize. De omzet steeg in het tweede kwartaal met 16% tegenover het jaar ervoor tot 19,1 miljard euro. Doordat cafés en restaurants in de belangrijkste markten van het concern in het tweede kwartaal grotendeels dicht waren, kochten mensen veel meer in de supermarkt of online.

Voor Ahold Delhaize, eigenaar van Bol.com, groeide de onlineverkoop met 77,6%. Ahold Delhaize is in Europa actief met ketens als Albert Heijn en Delhaize. Die ketens in Europa - aparte cijfers zijn er niet - zagen de omzet met 10% stijgen tot 7,2 miljard euro.

Het zijn vooral de verkopen van ketens van Ahold Delhaize in de VS die het uitstekend deden met een omzetgroei van 18,7% tot 11,9 miljard euro. Online deden de Amerikanen het ook veel beter. In Europa was er voor hoofdzakelijk Bol.com een stijging met 67%, spectaculaire cijfers, maar wel maar iets meer dan de helft groei van die in de VS. Daar schoot de onlineverkoop met 127% omhoog. In de VS is Ahold Delhaize een pionier in de onlineverkoop van eetwaren, een segment waar bijvoorbeeld Amazon lang uit weggebleven is. De massale onlineaankopen – ook van voedingswaren – in de coronacrisis maakt dat de supermarktgroep dit jaar verwacht 7 miljard euro aan online-inkomsten te genereren. Hierdoor kaapt de keten een jaar eerder dan aanvankelijk voorzien de grens van de 7 miljard.

Extra personeel

De coronacrisis kostte Ahold Delhaize wel geld omdat er extra personeel nodig was voor het ontsmetten van de karretjes, kassa’s aangepast moesten worden en er meer mensen nodig waren voor het verwerken van de pakjes. Het ganse concern wierf hiervoor in het tweede kwartaal maar liefst 45.000 extra werkkrachten aan. In totaal raamt Ahold Delhaize de kosten voor de coronacrisis op 260 miljoen euro.

Aangezien de omzet veel forser gestegen is, steeg de operationele winst met 78% tot 1 miljard euro. Meer dan het dubbele van wat analisten verwacht hadden. Die forse stijging van de winst zorgt ervoor dat Ahold Delhaize in het dividendbeleid volledig tegen de stroom in kan zwemmen. Terwijl heel veel bedrijven het dividend moeten verminderen of afschaffen, trekt Ahold het dividend op met 67% tot 0,5 euro per aandeel. Hierdoor steeg het aandeel met maar liefst 6%.

Ondervindt Ahold Delhaize dan geen enkele last van de coronacrisis? Toch wel, want de dollar is gedaald. Dat heeft onrechtstreeks met de coronacrisis in de VS te maken. Ahold is een Europees bedrijf dat zijn resultaten in euro boekt. Hoe goedkoper de dollar, hoe minder de winsten uit de Amerikaanse dochters in euro waard zijn.

In een interview met Bloomberg Radio gaf ceo Frans Muller aan dat hij niet van plan is om de Nederlandse winkelketen Hema, die te koop staat, over te nemen. Ahold Delhaize werd eerder door onder andere Het Financieele Dagblad als kandidaat-koper naar voor geschoven. Op CNBC zei financieel directeur Natalie Knight dat in de VS de prijzen door inflatie aan het oplopen is. ‘De prijzen in de regio’s waar we actief zijn in de VS stijgen met zo’n 5%. We moeten voorzichtig zijn in het doorrekenen van de gestegen prijzen aan de klanten’. In de VS is Ahold Delhaize aanwezig met de ketens Food Lion, Giant en Stop & Shop.