Benoît Gilson nieuwe ceo Infrabel
Benoît Gilson werkt al vijftien jaar voor Infrabel. Foto: pn

Spoornetbeheerder Infrabel krijgt met Benoît Gilson een voormalig journalist aan het roer. Hij stapt in de voetsporen van Luc Lallemand, die begin dit jaar naar de Franse spoorwegen vertrok.

Benoît Gilson wordt de nieuwe ceo van spoornetbeheerder Infrabel. Dat heeft de ministerraad vandaag beslist. Gilson, een voormalig journalist, werkt al 15 jaar voor het bedrijf en was tot nog toe de communicatiedirecteur. Hij lost ad-interim-ceo Ann Billiau af en krijgt de volle bevoegdheid tot er een nieuwe regering aantreedt.

Infrabel moest begin dit jaar op zoek naar een nieuwe ceo, toen bekendraakte dat Luc Lallemand, die vijftien jaar aan het hoofd stond van Infrabel, naar de Franse spoornetbeheerder SNCF Réseau zou vertrekken (DS 7 januari). Lallemand werd tijdelijk vervangen door interim-ceo Ann Billiau, maar zij kondigde eerder deze maand aan dat ze ten laatste vandaag de fakkel wou doorgeven. Billiau, die als directrice de laatste jaren verantwoordelijk was voor traffic management, wordt door velen geprezen voor haar technische expertise, maar had naar verluidt nooit de ambitie om ceo te blijven.

Headhunter

Voogdijminister François Bellot (MR) stelde na het vertrek van Lallemand headhunter Odgers Brendtson aan, en die kwam met een shortlist van drie Franstalige mannen (om het taalevenwicht te bewaren moet de ceo Franstalig zijn). Behalve Gilson stonden ook Michaël Vanloubbeeck, cfo van de investeringsmaatschappij Fpim, en Laurent Jossart, de voormalige topman van de luchthaven van Charleroi, op de lijst.

Gilson, die jaren als een vertrouweling van Lallemand gold, moet nu in de voetsporen van zijn leermeester treden. ‘Mijnheer Gilson werkt al jaren voor de spoorwegen en brengt vaardigheden samen die essentieel zijn voor een goed beheer van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de spoorweginfrastructuur in ons land’, zegt minister van Mobiliteit Bellot.

Bellot zwaaide ook met lof naar Lallemand, die Infrabel ‘op het pad naar modernisering, digitalisering en innovatie heeft gezet’, klinkt het. ‘Als nieuwe ceo van Infrabel zal de heer Gilson de moeilijke taak op zich nemen om de fakkel over te nemen en een langetermijnvisie voor Infrabel op te stellen en uit te voeren.’

Covid-19-crisis

De impact van de covid-19-crisis op de spoorwegen zal de taak nog moeilijker maken. Door de crisis loopt Infrabel dit jaar alleen al zeker 70 miljoen euro aan inkomsten mis (DS 9 juli). Gilson krijgt nu de volle bevoegdheid, maar wordt ad-interim-ceo als er een nieuwe regering zou aantreden. Het is aan de volgende regering om de ceo van Infrabel voor een volledig mandaat van zes jaar te benoemen.