Opnieuw Italiaans modehuis onder vuur door racistische campagne
De nieuwe campagne van Marni draaide niet uit zoals het Italiaanse luxelabel had verwacht. Foto: Marni

Het blijft voor veel modelabels moeilijk om kwetsende stereotiepen te vermijden. Deze keer is het Italiaanse luxelabel Marni de mist ingegaan bij een campagne met zwarte modellen.

Marni liet zijn nieuwe flipflops voorstellen door een aantal zwarte modellen, maar de manier waarop die in beeld werden gebracht, is op z’n zachtst gezegd nogal ongelukkig. De modellen werden uitgedost met etnische accessoires zoals houten kettingen en geweven hoeden, die overigens geen deel uitmaken van de collectie. Een van de model werd beschilderd met bodypaint, in een andere afbeelding draagt een model kettingen rond de enkels.

Voor de campagne werden niet alleen alle racistische stereotypen van zwarte mensen als primitieve mensen uit de kast gehaald, ook de slogans zoals ‘jungle mood’ en ‘barefoot in the jungle’ riepen kritiek op.

Diet Prada, het Instagram-account dat de modesector nauwlettend in de gaten houdt, floot Marni meteen terug na de publicatie van de foto’s, die hen onder meer deden denken aan de fel bekritiseerde trui bij H&M uit 2018, gedragen door een zwart jongetje en bedrukt met de woorden ‘Coolest monkey in the jungle’. Maar ook onder meer Prada, Gucci en Dolce & Gabbana gingen in een recent verleden uit de bocht met racistische karikaturen.

Diet Prada beklemtoont dat de fotograaf van dienst Edgar Azevedo Afro-Braziliaanse roots heeft en dat meer context bij deze samenwerking en de hele campagne had kunnen helpen om de boodschap beter over te brengen.

‘Het kwaad was geschied toen het marketingteam die beelden en slogans koos. Deze stereotypen zijn slechts enkele wijze waarop de instituties van witte dominantie naar zwarte mensen kijkt en hen onderdrukt, ontmenselijkt en berooft van hun mensenrechten. Dat er nog maar eens een modemerk hier naar teruggrijpt, bewijst eens te meer dat er nog veel werk is om het alomtegenwoordige, wereldwijde racisme te ontmantelen.’

Steunpilaren

De boodschap is intussen aangekomen bij Marni, dat alle beelden heeft verwijderd en zich verontschuldigt voor ‘het verdriet dat de laatste campagne heeft veroorzaakt’. ‘Wat bedoeld was al een campagne om de schoonheid van de Afro-Braziliaanse cultuur te vieren door de lens van de Braziliaanse fotograaf Edgard Azevedo had helaas het omgekeerde effect. Onze onoplettendheid tijdens het beoordelingsproces is onaanvaardbaar’, klinkt het bij het luxelabel, dat belooft meer personen te ondersteunen ‘wier talent en inzichten een belangrijke rol spelen bij het creëren van een meer inclusieve en diverse mode-industrie’.

Ook creatief directeur Francesco Risso heeft op zijn persoonlijke sociale media zijn excuses geuit. ‘Ik vraag genade aan diegene die me kennen en geduld van diegenen die me niet kennen, terwijl ik bewijs dat het vieren dan diversiteit de focus is van mijn werk. Diversiteit en inclusie zijn de steunpilaren van de mode-industrie en ik zal ervoor blijven strijden’, schreef hij.

View this post on Instagram

On Friday, Italian brand @Marni , known for its quirky, irreverent take on luxury fashion, sent out an e-mail blast for their new SS20 campaign. In the series of images, which were also simultaneously posted on Instagram, Black models are juxtaposed with some choice words evoking the season’s mood--“jungle mood,” “tribal amulet,” and “barefoot in the jungle” among others. ????????? You might remember H&M’s “Coolest Monkey In The Jungle” hoodie from 2018, which was photographed on a young black boy, and recalled a legacy of simianized representations of Black people as apes and monkeys. Ditto Prada’s “Otto” keychains which caused a scandal later that same year and in the months prior, an incident with Gucci’s blackface balaclava. It was a rough year for fashion brands, but it hasn’t stopped. ????????? Marni’s new campaign is more nuanced, but no less problematic. With the models styled in a smorgasbord of ethnic accessories like Bayong wood necklaces from the Philippines, Caribbean woven grass hats, and other non-descript wooden jewelry (none of which are Marni), the images begin alluding to racist, colonial stereotypes of Black people as primitive, uncivilized, and unmodern people. One model is even painted in clay, evoking tribal bodypaint. In another image that’s since been deleted from the brand’s Instagram account, a link of chains near the model’s feet resulted in some terrible shackle-like optics. ????????? It becomes a more layered conversation though, when you discover the photographer Edgar Azevedo is Afro-Brazilian. Meanwhile Giovanni Bianco, the art director, is Brazilian-Italian. Was something lost in translation? More context provided by the brand to explain the vision and collaboration with the photographer could have helped in this situation, but needless to say, the damage was done when the marketing team decided on those words. ????????? These stereotypes are just some of the ways the institution of white supremacy has oppressed, dehumanized, and deprived Black people of their human rights. For yet another fashion brand to reflect these tropes further proves the work that needs to be done to dismantle the pervasive racism throughout the world.

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on