Maatregel blijkt te populair: NMBS voert toch beperkingen in op gratis fiets op trein
Gratis je fiets meenemen kan niet meer alle treinen. Foto: BART DEWAELE

Wie zijn fiets gratis wil meenemen op de trein naar de kust of de Ardennen, is tijdens de rest van de zomervakantie niet meer welkom in de spitsuren. Dat heeft de NMBS woensdag bekendgemaakt.

Begin juni besliste de zogenaamde superkern - de regeringstop en de partijen die de volmachten steunen - in het kader van de coronacrisis om elke inwoner een gratis rittenkaart te bezorgen en ook om het supplement voor het meenemen van een fiets op de trein tijdelijk te schrappen. Na overleg tussen de regering en de NMBS werd uiteindelijk beslist om het meenemen van een fiets kosteloos te maken vanaf 1 juli tot en met 31 december. Reizigers moeten daarbij wel nog steeds over een biljet met ‘fietssupplement’ beschikken, maar dat biljet zelf is dus gratis.

Maar twee weken na de tijdelijke schrapping van het supplement grijpt de NMBS al in, omdat de maatregel te populair blijkt. ‘Het aantal fietsen is deze maand in vergelijking met juli 2019 met tachtig procent gestegen’, zegt de spoorwegmaatschappij. ‘Dat leidt op bepaalde treinverbindingen enerzijds tot heel wat ongemak en klachten vanwege reizigers en anderzijds tot veiligheidsproblemen in het algemeen en tot sanitaire problemen in het bijzonder.’

Concreet zullen vanaf zaterdag 18 juli tot en met zondag 30 augustus geen fietsen meer toegelaten zijn op treinen naar de kust en de Ardennen die voor 13 uur aankomen of tussen 16 een 20 uur weer vertrekken. Voor de kust gaat het om treinen naar Oostende, Blankenberge, De Panne, Knokke en Zeebrugge, voor de Ardennen gaat het om treinen tussen Brussel en Aarlen of Luxemburg.

De NMBS deelde volgende foto, ter verklaring van de beperking:

Maatregel blijkt te populair: NMBS voert toch beperkingen in op gratis fiets op trein
Foto: NMBS

De NMBS wijst er ook op dat de treinbegeleider voor het vertrek van de trein moet worden aangesproken. Hij of zij kan zeggen waar er nog plaatsen voor de fiets beschikbaar zijn. Indien het te druk is op de trein, kan de treinbegeleider ook weigeren dat de fiets wordt meegenomen. Groepen met fietsen zijn ten stelligste afgeraden. Plooifietsen mogen tot slot wel nog steeds gratis meegenomen worden, op voorwaarde dat ze tijdens de rit worden opgeborgen onder de stoel.

‘De combinatie fiets en trein is duidelijk een groot succes. In plaats van te ontmoedigen zou NMBS beter alle zeilen bijzetten om het potentieel helemaal uit te rollen’, meent Groen-Kamerlid Kim Buyst. ‘Natuurlijk met respect voor de veiligheid en gezondheid van reizigers en personeel. De fiets is een gamechanger en zeker in combinatie met het openbaar vervoer kan het zorgen voor minder files en gezondere lucht. De NMBS kan ook het aanbod van deelfietsen en bluebikes aan de stations vergroten.’

De spoorwegmaatschappij belooft alvast beterschap. ‘Vanaf volgend jaar zullen de multifunctionele rijtuigen van de M7-dubbeldekstreinen een betere oplossing kunnen bieden voor het eenvoudig plaatsen van fietsen in de trein’, klinkt het nog in hun persbericht.