Jane Fonda gezicht van eerste duurzame collectie Gucci
Jane Fonda is één van de gezichten van de nieuwe campagne. Foto: Photo News.

Gucci heeft de boodschap van moederbedrijf Kering duidelijk begrepen: de toekomst is groen. Het modemerk lanceert daarom ‘Off the grid’, de allereerste duurzame collectie.

Er is een groeiende vraag naar meer duurzame mode, en dat besef is nu ook doorgebroken bij de luxemerken. Creatieve directeur Alessandro Michele bracht voor Gucci een duurzame collectie op de markt. ‘Gucci Off the grid werd opgericht om het respect voor onze omgeving onder de aandacht te brengen’, laat het merk weten in een persbericht. ‘Voor Gucci draait duurzaamheid vooral om respect voor mensen en voor het milieu.’

Michele staat helemaal achter deze campagne. Tijdens de quarantaine publiceerde Gucci zijn dagboeken, waarin hij zei: ‘We zijn veel te ver gegaan. Onze roekeloze acties hebben ertoe geleid dat we ons eigen huis in brand staken. We dachten dat we los van de natuur stonden, we voelden ons slim en almachtig.’

De gezichten van deze campagne zijn Jane Fonda, Lil Nas X, King Princess, Miyavi en David Mayer de Rothschild. De collectie van 37 stuks bestaat uit sneakers, tassen en accessoires. Elk item werd gemaakt van gerecycleerd en organisch materiaal. De verpakking ontsnapt niet aan het duurzaamheidsaspect. Alles wordt verpakt in FSC-gecertificeerde dozen en gerecycleerde tassen. Off the grid is een vervolg van Circular lines, een programma van Gucci met als doel om afvalproducten opnieuw te integreren in het productieproces.

Verandering

Moederbedrijf Kering zet in op verandering. De achttienjarige Ellie Goldstein was de eerste vrouw met Down die een campagne voor Gucci te pakken kreeg. De foto’s werden gepubliceerd in ‘Vogue Italia’.

Daarnaast haalde het wereldnieuws door actrice en activiste Emma Watson een zitje aan tafel te geven. Watson zit in de raad van bestuur van Kering als voorzitter van de duurzaamheidscommissie en wil de modeindustrie vooral duurzamer wil maken.