Facebook waarschuwt voor oud nieuws
Foto: Facebook

Wie op Facebook een nieuwsbericht wil delen dat ouder is dan 90 dagen, zal binnenkort eerst een melding te zien krijgen. Het sociale netwerk wil met die ingreep mensen bewuster maken van de content die ze delen.

‘Als we gebruikers vragen welk soort nieuws ze op Facebook willen zien, blijft iedereen zeggen dat het vooral actueel en geloofwaardig moet zijn’, schrijft Facebook in een blogpost. Sinds 2018 geeft het platform al meer context bij nieuwsberichten, maar binnenkort zullen ze ook waarschuwen wanneer iemand een oud nieuwsbericht wil delen.

De melding zal verschijnen van zodra iemand de Delen-knop aanklikt bij nieuwsberichten van minstens drie maanden oud. Het blijft uiteraard mogelijk om zo’n bericht alsnog te delen, na het wegklikken van de waarschuwing.

‘Nieuwsorganisaties merken op dat hun oude nieuwsverhalen steeds vaker opnieuw op sociale media circuleren en gepresenteerd worden als actueel nieuws’, schrijft Facebook. Een aantal uitgevers heeft zelf al stappen gezet om dat soort berichten te labelen en te voorkomen dat mensen al dan niet bewust misleid worden, maar Facebook wil daar zelf ook een actieve rol in spelen.

De komende maanden wil het sociale netwerk verder experimenteren met gelijkaardige contextschermen. Ook bij nieuws over covid-19 wil het zo’n scherm tonen dat meer informatie geeft over de bron van de link.

Facebook kreeg de voorbije tijd veel kritiek omdat het bedrijf niet streng genoeg zou optreden tegen discriminerende en racistische berichten. Facebookoprichter Mark Zuckerberg hield de boot lang af onder het mom van vrijheid van meningsuiting, maar kondigde uiteindelijk toch aan een speciaal label te zullen tonen bij kwalijke berichten.