Coca-Cola adverteert minstens dertig dagen lang niet meer op sociale media
Foto: EPA-EFE

Coca-Cola gaat minstens dertig dagen lang niet meer adverteren op sociale media. Met die boycot sluiten ze zich aan bij onder meer Unilever, Honda en Verizon.

‘Er is in de wereld geen plaats voor racisme, en ook op socialenetwerksites is er geen plaats voor racisme’, zegt ceo van Coca-Cola James Quincey in een mededeling, nu het bedrijf zich heeft aangesloten bij de boycot van heel wat adverteerders om socialenetwerksites ertoe aan te zetten harder op te treden tegen racistische en haatdragende boodschappen.

Een Amerikaanse burgerrechtenbeweging had tot de boycot opgeroepen. Verschillende bedrijven zijn al op de oproep ingegaan. Unilever, een grote producent van consumentengoederen, besliste al om dit jaar voor de Amerikaanse markt geen reclame meer te maken op sociale media. Eerder trokken ook autofabrikant Honda en het Amerikaanse telecombedrijf Verizon hun advertenties in

Facebook-topman Mark Zuckerberg liet vrijdag al weten dat Facebook strenger zal optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Voor politici zou er in aanloop naar de verkiezingscampagne van november dit jaar zelfs mogelijk een nultolerantie gelden waarbij reclameboodschappen gewoon opgeschort worden.

Problematische berichten zullen in eerste instantie wel nog altijd zichtbaar zijn, maar worden vergezeld van een speciaal label waarop staat dat de boodschap de gebruikersvoorwaarden van Instagram of Facebook schendt. Zuckerberg was daar zelf lang geen voorstander van. Hij verwees daarbij naar het recht op vrije meningsuiting, maar nu komt er dus toch een beleid.