Frederik Delaplace is vanmiddag voorgesteld als de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de VRT. Hij wil met een 'enthousiasmerend project' maken dat iedereen die voor de VRT werkt, weet waar de omroep naartoe gaat.

Minister van media Benjamin Dalle (CD&V) begon de persconferentie (vanuit de studio waar ooit FC De Kampioenen werd opgenomen) door de interim-ceo Leo Hellemans uitdrukkelijk te danken om de continuïteit te verzorgen na het voortijdig vertrek van de vorige ceo, Paul Lembrechts, in januari.

Hij dankte ook alle VRT-medewerkers voor het 'schitterende' werk tijdens de coronacrisis: goeie informatieprogramma's, maar ook sterke ontspanningprogramma's voor de Vlaming die thuis moest blijven. 

Maar het ging natuurlijk vooral over de nieuwe ceo met wie minister Dalle een nieuwe beheersovereenkomst zal moeten schrijven.

'Met Frederik Delaplace kiezen we voor ervaren leiderschap. Maar ook jong en dynamisch leiderschap (hij is net geen 50 jaar, red.).  Want dat is nodig. De uitdagers zijn niet de andere mediahuizen in Vlaanderen, wel bedrijven als Amazon en Netflix', aldus Dalle. 

Waarom de Vlaamse regering uiteindelijk Delaplace koos? 'We waren vooral gecharmeerd omdat hij getoond heeft bij Mediafin hoe hij de digitalisering implementeert in het bedrijf en dat zal ook bij de VRT gebeuren.' Dalle had het ook over zijn 'doortastende managementstijl'.

 

Delaplace benadrukt dat VRT trotser mag worden

Delaplace begon zijn persconferentie met de melding dat veel mensen hem gelukwensten en dat ze er meteen aan toevoegden dat hij het (geluk) zal nodig hebben. 

'Om een mediabedrijf te leiden, moet je mediaervaring hebben. Ik kan geen groot industrieel bedrijf leiden, maar wel een openbare omroep,' zei de nieuwe ceo.  Delaplace had het over de grote maatschappelijke meerwaarde die de VRT creëert en dat de VRT daar zelfs wat trotser op mag zijn.

Hij had het tijdens de persconferentie ook over de verbindende rol die de VRT speelt. 'In sommige landen, zoals in de VS, is het verbindende effect van media totaal verdwenen.' Daarom koos hij als favoriet mediamoment de Warmste Week van Studio Brussel.

'Ik wil dat de interne trots groter wordt en dat de Vlaming trotser wordt op zijn omroep,' zei Delaplace. Hij wil binnen de VRT een intern project opstarten dat iedereen enthousiasmeert. 'Iedereen moet zien waar de VRT voor staat en waar de VRT anders in is dan de andere mediagroepen. De media is een van de sectoren die het snelst aan het veranderen is. Daarom wil ik de vuurtoren waar de VRT op aanstuurt nog duidelijker gaan bepalen.'

Hij onderstreepte ook dat technologische innovatie belangrijk is. 'Ik wil de kabbelende rivier, waar media vandaag in zitten, veranderen in een stromende bergrivier. Stilstaan is achteruitgaan. Het heeft geen zin dat we met onze honderden medewerkers investeren in goede kwaliteit als we het niet bij de consument krijgen via de nieuwe kanalen die die gebruikt.'

Besparen?

Tijdens de vragenronde kreeg Delaplace ook vragen over de mediarel van gisteren rond het wegsnijden van de Hitlergroet van Geert Hoste uit De Ideale Wereld. 'Iedereen is het erover eens dat censuur geen plaats heeft in dit huis en dat programmamakers vrij moeten kunnen werken. Er mag ook geen politieke druk zijn op de programmamakers.' En volgens Delaplace is dat ook niet gebeurd bij dit incident. 'De programmamakers hebben deze beslissing om dat stukje weg te snijden zelf genomen en zo hoort dat.'

Belangrijker was de vraag of de VRT wel kan besparen. 'Ook in mijn vorige job moest ik voorzichtig en bewust omgaan met de centen. Bij de VRT zal ik met nog meer aandacht en nuance omgaan met de middelen, want alle Vlamingen zijn aandeelhouder. We werken met de middelen van elke Vlaming. Elk mediabedrijf kan meer middelen gebruiken maar met de portefeuille die we hebben kunnen we heel mooie dingen doen. Maar zoals elk mediabedrijf zullen we keuzes moeten maken.'

Makkelijk lijkt zijn taak alvast niet te worden. Zo moet de VRT de komende jaren besparen (12 miljoen euro tegen 2024 volgens de Vlaamse regering, 40 miljoen euro volgens de berekeningen van de VRT). In die cijfers zal Delaplace zich nog eerst moeten verdiepen, zegt hij. Hij wil het ook vanuit een ander perspectief benaderen. 'Ik wil eerst het project neerzetten, om dan te bekijken hoeveel dat gaat kosten', zegt hij. 'Nu is het: er is zoveel geld, wat gaan we daar mee doen?' Opvallend: zich verzetten tegen de besparingen, doet Delaplace niet.

Dé topprioriteit voor de nieuwe ceo? 'Ik wil de vuurtoren waar de VRT naartoe vaart, duidelijk maken voor elke medewerker en voor de Vlaming die kijkt of luistert. Ik wil van de VRT de Champions League van de media maken.'

Zijn eerste werkdag? 'Ik zal de koffieautomaat zoeken en het bedrijfsrestaurant bezoeken.' Even zei hij  dat hij dat de tweede dag niet meer zou doen, maar dat was een grapje. Wanneer die eerste werkdag begint? 'Zo snel mogelijk.' Een datum is er nog niet.

Ook de voorzitter van de raad van bestuur, Luc Van den Brande, onderstreepte tijdens de persconferentie dat Delaplace veel belang hecht aan de maatschappelijke meerwaarde van de VRT. Voor Van den Brande moet de VRT een referentie blijven, een soort standaard. 

 

Frederik Delaplace (49) werd vanmorgen na ministerieel overleg voorgedragen als gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse openbare omroep. Delaplace is momenteel nog ceo van Mediafin, de groep achter kranten als De Tijd en L’Echo. Hij heeft ook een verleden als hoofdredacteur bij De Tijd, nadat hij eerder voor diezelfde krant geschreven had.

Delaplace haalde het in de selectieronde van voormalig NRC- en De Standaard-hoofdredacteur Peter Vandermeersch en van de voorzitter van de raad van bestuur van Studio 100, Koen Clement. Hij volgt daarmee ceo ad interim Leo Hellemans op, die het roer van Paul Lembrechts overnam na diens ontslag.

Delaplace erft een openbare omroep in woelig water, onder meer wegens de forse besparingsoperaties die de Vlaamse regering de VRT oplegt.