Vluchtafhandelaar Swissport gooit definitief handdoek
Themabeeld. Foto: BELGAIMAGE
De failliet verklaarde afhandelaar zal geen doorstart maken op de luchthaven van Zaventem. Er lopen onderhandelingen met Aviapartner om een deel van de taken over te nemen.

De 1.500 personeelsleden van vluchtafhandelaar Swissport Belgium krijgen definitief hun ontslag. Het bedrijf, dat gisteren failliet werd verklaard, zal geen doorstart maken op de luchthaven van Zaventem. De ondernemingsrechtbank, die het faillissement heeft uitgesproken, had gisteren drie curatoren aangesteld om te onderzoeken of het bedrijf een deel van zijn activiteiten nog verder kon zetten. Maar gezien de slechte financiële situatie van Swissport hebben zij vandaag besloten dat er geen oplossing is. 

Er is niet genoeg cash in het bedrijf om de activiteiten (tijdelijk) te hernemen, en met de huidige contracten zou alleen met verlies kunnen worden gewerkt. Bovendien staat er geen kandidaat-overnemer klaar voor het bedrijf, dat al jaren structureel verlies maakt (DS 9 juni). Door het faillissement is Swissport zijn vergunning voor Brussels Airport kwijtgespeeld, waardoor een mogelijke overnamekandidaat die ook niet automatisch toebedeeld krijgt.

‘Drama’

‘Dit is een drama’, reageren de vakbonden. ‘1.500 gezinnen komen in de kou te staan, en de politiek steekt weeral zijn hoofd in het zand.’ De vakbonden hadden gisteren een onderhoud met minister van Mobiliteit François Bellot (MR), maar spreken van een ‘dovemansgesprek’. ‘Er was geen enkel initiatief om de tewerkstelling te garanderen voor de werknemers van Swissport’, staat in een gemeenschappelijk communiqué. Het kabinet-Bellot zegt dat het wel degelijk intensief naar oplossingen heeft gezocht, maar dat het geen antwoorden kreeg van Swissport. Uiteindelijk was het de moedergroep die besliste om de Belgische tak op te doeken.

Niet alleen voor de personeelsleden van Swissport is dit een harde klap, ook de luchthaven ziet zijn heropstart, volgende week, in het gedrang komen. Brussels Airlines, bijvoorbeeld, werkte samen met Swissport om zijn vluchten af te handelen waarbij Swissport  onder meer vliegtuigen naar de startbaan bracht en ze bijtankte. Mogelijk gaat de luchtvaartmaatschappij in zee met Aviapartner, die na het faillissement van Swissport als enige speler nog een permanente licentie heeft om op de luchthaven van Zaventem passagiersvliegtuigen af te handelen.

'Er is nog niets beslist', zegt Kim Daenen, woordvoerder van Brussels Airlines. 'We werken op twee sporen. Op korte termijn zoeken we een oplossing voor onze heropstart maandag, maar ook op de lange termijn moeten we een afhandelaar zoeken.'

Omdat er wettelijk twee grondafhandelaars op de luchthaven moeten zijn, heeft de FOD Mobiliteit een tijdelijke toelating gegeven aan vrachtafhandelaars Swissport Cargo (dat niet failliet is) en Dnata om ook passagiersvluchten af te handelen. Dat meldde De Tijd en werd bevestigd aan onze redactie. Maar het is de luchthaven (Brussels Airport Company) die de licentie moet toekennen, en dat is nog niet gebeurd, laat het luchthavenbedrijf weten.

De luchthaven heeft nu zes maanden om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor een tweede permanente grondafhandelaar.