Fans K-pop kapen hashtags tegen Black Lives Matter
BTS, een van de populairste K-popgroepen. Foto: REUTERS

Fans van Zuid-Koreaanse popmuziek, kortweg K-pop, hebben de hashtag #WhiteLivesMatter overgenomen. In plaats van witte vierkanten staan er nu overal gifs en filmpjes Zuid-Koreaanse zangers.

Naar aanleiding van Black Lives Matter, de beweging tegen geweld en racisme tegen zwarte mensen, begonnen tegenstanders #WhiteLivesMatter. Daarbij deelden ze witte vierkanten op sociale media als tegenbeweging voor #Blackouttuesday.

De controversiële white lives-hashtag was even ‘trending’ op Twitter. Sommigen gebruikten ook de hashtags #AllLivesMatter, #WhiteOutWednesday of #BlueLivesMatter (voor agenten). 

Het is lang niet de eerste keer dat de fans zo’n actie op poten zetten. De groep staat ervoor bekend snel bijeen te komen en te spammen, op het agressieve af. Op 31 mei stuurden mensen massaal filmpjes van K-pop door toen het politiedepartement van Dallas vroeg om ‘illegale activiteiten van de protesten’ door te sturen. De daarvoor opgerichte app werd binnen de 24 uur offline gehaald, ‘door technische moeilijkheden’.

Online fancultuur is niet te onderschatten. Fans van EXO en BTS, bekende K-popgroepen, hebben online een gigantisch bereik en engagement. Next Big Sound meldde dat tussen 26 mei en 1 juni BTS bijna 9 miljoen keer vernoemd werd op Twitter, EXO 1,9 miljoen keer. Toen was er zelfs nog geen sprake van #WhiteLivesMatter.

Hackercollectief Anonymous

Dat gebeurt niet zomaar. De fans baseren zich op data om op de Billboard Charts te geraken, om meer bekeken te worden op Youtube en om te stemmen via hashtags. Het ‘BTS on Billboard’-account heeft op Twitter 1,2 miljoen volgers, en dat is maar één van de accounts. Zelfs het hackercollectief Anonymous tweette ‘Respect voor de Kpop stans’. Stan is een andere benaming voor een obsessieve fan, vernoemd naar het gelijknamige lied van Eminem.

Forbes bracht twee jaar geleden in kaart hoe hard het echte engagement afweek van het geschatte engagement. Daarvoor keken ze naar het aantal volgers en hoe vaak die in interactie gingen. Voor EXO was dat 14.000 keer groter dan verwacht, voor BTS 4.000 keer groter. Conclusie: de fans zijn niet alleen talrijk, maar ook heel gepassioneerd.