KLM verhoogt waarde vouchers met vijftien procent
Foto: EPA

Opdat meer passagiers van geannuleerde vluchten voor een waardebon zouden kiezen in plaats van een terugbetaling, verhoogt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM de waarde met vijftien procent.

Heel wat luchtvaartmaatschappijen bieden passagiers wier vlucht werd geannuleerd voor de covid-19-crisis enkel de optie aan tot een voucher ter waarde van de geboekte vluchten, en niet tot terugbetalen. Dat is niet volgens de consumentenregels, aldus een richtlijn van de Europese Commissie. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM paste daarop zijn beleid aan en biedt passagiers ook opnieuw de mogelijkheid aan om hun geld terug te krijgen.

Maar om te voorkomen dat het bedrijf op korte tijd veel geld moet terugbetalen, wil de luchtvaartmaatschappij het alsnog aantrekkelijker maken om voor de optie van een voucher te kiezen. Daarom werd besloten de waarde te verhogen met vijftien procent. Dat zal ook gebeuren bij de waardebonnen die eerder werden toegekend. De extra vijftien procent kan niet verzilverd worden wanneer passagiers na een jaar toch besluiten tot terugbetaling.

De Nederlandse Consumentenbond is tevreden met het aanbod van KLM, maar stelt zich wel de vraag of de extra waarde ook daadwerkelijk extra waarde blijft als vliegtickets mogelijk duurder worden: ‘Een gegarandeerd ticket naar dezelfde bestemming biedt meer zekerheid.’ Een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij stelt tegenover nieuwswebsite nu.nl dat er geen plannen zijn om de ticketprijzen met eenzelfde percentage te verhogen.