Hamsteraars stuwen winst Ahold Delhaize bijna 50 procent hoger
Foto: BELGA

Zoals verwacht kon worden, is het eerste kwartaal van Ahold Delhaize, de moedergroep van onder meer Delhaize en Albert Heijn, uitstekend. Ook bol.com vaart bij de coronacrisis.

Retailer Ahold Delhaize heeft er een uitstekend eerste kwartaal op zitten. Te midden van de coronacrisis ging de nettowinst van de moedergroep van Delhaize 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro. Het bedrijf spreekt van een ongeziene vraag. Ook bol.com boerde heel goed.

De omzet van de Nederlands-Belgische supermarktgroep ging 14,7 procent hoger tot 18,2 miljard dollar. De maand maart zat daar voor een groot deel tussen. De vergelijkbare verkoopscijfers kenden een positieve impact van bijna 27 procent groei in maart. Net geen 1 miljard euro omzet is te danken aan de online verkoop.

Zowel in Nederland als België nam het marktaandeel toe, klinkt het ook. Naast Delhaize is Ahold Delhaize ook met de Albert Heijn-supermarkten aanwezig in de Lage Landen. De vergelijkbare omzetgroei op de belangrijke Amerikaanse markt was nog groter dan in Europa (+13,8 procent en + 9,8 procent, zonder brandstoffen).

Bol.com

Bij webwinkel bol.com nam de verkoop (consumenten) net geen 40 procent toe. Ook nam het aantal derde verkopers die gebruikmaken van het handelsplatform 66 procent toe.