BNP Paribas Fortis stopt na 39 jaar, Anderlecht zoekt nieuwe shirtsponsor
Foto: Photo News

Het is nu ook officieel: BNP Paribas Fortis en Anderlecht hebben na 39 jaar besloten een punt te zetten achter hun samenwerking. De Belgische bank stond sinds begin jaren tachtig op de shirtjes van paars-wit.

De bank BNP Paribas Fortis en voetbalclub RSC Anderlecht hebben in onderling overleg besloten het bestaande sponsorcontract te beëindigen. Vanaf komend seizoen zal er dus een nieuwe sponsor op de paars-witte shirts van de recordkampioen staan.

Het is het einde van een tijdperk, want de bank was 39 jaar lang hoofd- en shirtsponsor van het Brusselse voetbalinstituut. Een periode waarin heel wat successen gevierd werden, met een Europese beker, zeventien landstitels en vier nationale bekers.

Tussen 1981 en 1999 stond de grote G van Generale Bank op de shirts, na de fusie tussen de Generale Bank en ASLK verscheen op 2 april 2000 de nieuwe naam FORTIS op de uitrusting. En ook na de integratie in de Groep BNP Paribas in 2009 bleef de bank RSCA sponsoren met de merknaam BNP Paribas Fortis, waarmee het in België actief is. De voorbije jaren werd BNP Paribas Fortis met het merk ‘Hello Bank’ ook nog partner van de RSCA Women en de eSports-afdeling van de club.

De bank volgde destijds Belle-Vue op als sponsor, de brouwerij van toenmalig voorzitter Constant Vanden Stock.

Op het hoogtepunt sponsorde de bank Anderlecht jaarlijks met 3 à 4 miljoen euro. Als RSCA een financieel probleem had, kon het daar terecht. Omgekeerd gold ook: tijdens de bankcrisis van 2008 eiste Anderlecht niet al zijn geld op.

Toen de Franse bankinstelling BNP Paribas fusioneerde met Fortis, wilde die de sponsoring bij Anderlecht al stopzetten. Roger Vanden Stock en Herman Van Holsbeeck moesten naar de hoofdzetel in Brussel komen. Er werd beslist om een onderzoek in te stellen naar hoe de klanten zouden reageren dat BNP zijn intrede zou maken met zo’n zet. Zo’n 75 procent reageerde negatief en wilde dat de bank verbonden bleef met het voetbalinstituut. De deal werd verlengd, maar de financiële injectie verkleind. Nu stopt het helemaal.

Opvolger

Er waren al langer barsten in het huwelijk en in de media werd concurrent Belfius, voormalig shirtsponsor van Club Brugge, al naar voren geschoven als mogelijke opvolger. Meer nieuws is er daaromtrent nog niet, maar de gesprekken met de ‘nieuwe partners’ zitten volgens kersvers CEO Karel Van Eetvelt wel ‘in een afrondende fase’.

‘Op het gepaste tijdstip zal RSCA daarover communiceren en zal blijken dat we absoluut gewapend zijn voor een mooie toekomt’, zegt Van Eetvelt. ‘Wij zijn BNP Paribas Fortis zeer dankbaar voor de bijna veertig jaar unieke samenwerking. We kunnen samen terugblikken op vele mooie sportieve momenten. Omdat het management van de club en de bank altijd een open relatie hebben gehad, wisten we al langer dat BNP Paribas Fortis het partnership opnieuw wilde evalueren. Mede in het belang van de club hebben we samen voor snelle duidelijkheid gekozen, waardoor RSCA de kans kreeg andere partners te zoeken. We zijn onze hoofdsponsor daar enorm dankbaar voor. Nu bieden zich andere mogelijkheden aan voor de club.’

Ook de bank blikt tevreden terug op de samenwerking. ‘Een sponsorrelatie is nooit eeuwigdurend’, vertelt Michael Anseeuw, lid van het directiecomité bij BNP Paribas Fortis. ‘De relatie tussen de bank en de club is echt uniek in Europa. Samen hebben we al die jaren een bijzonder mooi verhaal geschreven. Uiteraard wensen we de club heel veel sportief succes. We willen zeer uitdrukkelijk de fans van Anderlecht bedanken. Zij hebben, velen van hen van kinds af aan, jaren met trots een shirt gedragen met het logo van de bank erop. Zulke band verdwijnt nooit helemaal. Samen met hen blijven we uiteraard supporteren voor Anderlecht, ook al zijn wij niet langer de shirtsponsor.’