Spoorbond dreigt met staking als personeel niet beschermd wordt
Reiziger met mondmasker op de trein Foto: Photo News

De Franstalige spoorbond CGSP-Cheminots gaat maandag niet aan het werk als er niet voldoende beschermingsmateriaal tegen het coronavirus ter beschikking is van het personeel. Volgens NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir is er 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in bescherming.

Vanaf maandag, wanneer de eerste fase van de exit ingaat, zal de NMBS een nagenoeg volledig treinaanbod voorzien. Alleen een zeventigtal P-treinen blijft geschrapt. De treinbegeleiders zullen een elektronisch fluitje gebruiken om reizigers te waarschuwen voor de sluiting van de deuren, in de stations zullen affiches en stickers op de vloer de reizigers wijzen op de verplichting om afstand te houden en een mondmasker te dragen. In tachtig stations zullen vanaf 11 mei ook mondmaskers en alcoholgel te koop worden aangeboden in de automaten. Elke 12-plusser die geen mondmasker draagt op het openbaar vervoer, op de perrons of in het station kan beboet worden.

CGSP-Cheminots waarschuwt nu al voor een strenge opvolging. ‘Onze vertegenwoordigers zullen de komende dagen overgaan tot nauwgezet en onvoorwaardelijk toezicht op het naleven van die maatregelen op het terrein. In het geval van tekortkomingen zullen wij weigeren dat de gezondheid van de spoormedewerkers, van hun families en van de reizigers in gevaar gebracht wordt door een gebrekkige naleving van de vereiste maatregelen. Als de aangekondigde beschermingsmiddelen niet ter beschikking zijn van de spoormedewerkers, zal er niet gewerkt worden’, aldus de socialistische vakbond in een persbericht.

Tegenover persagentschap Belga bevestigt Ludo Sempels, voorzitter van de Vlaamse vleugel ACOS Spoor, dat de maatregelen die het bedrijf beloofd heeft, ook ingevuld moeten zijn. Vaststaat dat de controles worden opgevoerd, zowel door de politie als door Securail.

70 miljoen euro verlies per maand

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir zei vanmorgen in De Zevende Dag dat het overheidsbedrijf al 3,5 miljoen euro geïnvesteerd heeft om zijn mensen te beschermen. ‘En we hebben ook veel geld besteed aan schoonmaakploegen (onder meer om de wagons tweemaal per dag te desinfecteren, red.) we schakelen daarvoor honderden mensen in.’

In de voorbije weken reed 95 procent van de treinen aan amper een tiende van de bezetting. Uit enkele avondlijke steekproeven in Brussel-Zuid en Brussel-Noord bleek ook dat van wie wel met de trein reisde, 37 procent geen ticket had. ‘Door het coronavirus verliezen we meer dan 70 miljoen euro aan inkomsten per maand’, herhaalde Dutordoir, “terwijl de vaste kosten gewoon blijven doorlopen.’

De regering heeft de bevolking in deze fase van de pandemie opgeroepen om zo weinig mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer. Wie toch de trein neemt, krijgt de raad om verplaatsingen zo veel mogelijk te spreiden en trajecten te kiezen tijdens de daluren (na 9 uur bijvoorbeeld, of ‘s avonds voor 16 uur of na 18 uur).

‘We zullen er alles voor doen om het openbaar vervoer in de meest duurzame sanitaire omstandigheden te kunnen laten verlopen’, aldus nog de NMBS-topvrouw.