Het winkelcomplex Uplace in Machelen wordt definitief afgevoerd. Een nieuwe, hippe stadswijk onder de naam ‘Broeklin’ komt in de plaats.

Na vijftien jaar voorbereiding, wordt er definitief een kruis getrokken over Uplace. Het ambitieuze project van ondernemer Bart Verhaeghe waarbij een gigantisch winkelcentrum op een site in Machelen, vlakbij Vilvoorde en Brussel, moest verrijzen, bleek niet haalbaar. Financieel was al een krater geslagen en ook op vlak van de nodige vergunningen botste Uplace op zijn grenzen.

‘In alle nederigheid zeggen we dat we het niet gehaald hebben’, zegt ceo Jan Van Lancker. ‘Nu keren we de bladzijde om en gaan we voor een nieuw project.’

Dat project zal Broeklin heten, een schalks een-tweetje tussen de Broeksite waar het bouwterrein ligt en de bekende Brooklyn Bridge in New York. ‘Ook wij bevinden ons op een iconische brug’, zegt Van Lancker die over een symbolische omslag spreekt. Op de site moet een nagelnieuwe werkwinkelwijk uit de grond gestampt worden. Van Lancker heeft het over een nieuwe stadswijk die de oude industriële site omvormt. Professor architectuur en urbanisatie Alexander D'Hooghe, die ook actief was in het Antwerpse Oosterweeldossier, werd eerder al aangesteld als architect van het vernieuwde project. 

Berlijn

Broeklin zal bestaan uit een park van circa tweeëneenhalve hectare. Daartussen komen drie gigantische hallen waar aan 'massa-maatwerk' gedaan zal worden. D'Hooghe verwijst hiervoor naar Adidas, dat in Berlijn klanten ter plekke kledij laat ontwerpen en produceren op kleine schaal. 'De grens tussen productie en consumptie valt weg', zegt D'Hooghe.

Een andere hal zal gewijd worden aan stadslandbouw. Ook een polyvalente ruimte voor cultuur en podiumkunsten krijgt een plaats op de site. Een bijkomend parkeergebouw moet plaats bieden aan zo'n 1.000 wagens, al zal er op het plein ook ruimte gemaakt worden voor alternatieve vervoersvormen zoals elektronische steps en deelwagens. 

Tour & Taxis

Volgens D'Hooghe mag bij de uitwerking en schaal gedacht worden aan de Tour & Taxissite in Brussel. Tegen de zomer moet het project van ontwikkelaar Uplace, dat wel onder die naam blijft werken, een omgevingsvergunning aanvragen. In 2021 moet de eerste spade de grond ingaan. Notoire tegenstanders van het voormalige Uplace-project, waaronder Unizo, de stad Leuven en Vilvoords burgemeester Hans Bonte, zouden geen bezwaar meer hebben. Het hele project kost naar schatting een half miljard euro.