Belgische modesector voert druk verder op om solden uit te stellen
De Belgische modesector wil dat de solden pas op 1 augustus starten Foto: credit

De vraag om de zomersolden uit te stellen, klinkt steeds luider. Bijna tachtig Belgische modespelers - van JBC tot Ann Demeulemeester en Natan - richten zich tot de overheid om op die vraag in te gaan en zo ‘honderden faillissementen en duizenden ontslagen te vermijden’.

‘Willen we onze sector van de ondergang redden, dan moeten we de huidige soldenwetgeving nu aanpassen’, zeggen Mimi Lamote, ceo van Mayerline, en Peter Perquy, ceo van Terre Bleu, Gigue en Zilton. Zij treden op als spreekbuis voor de modesector.

In een open brief vragen ze een onderhoud met premier Sophie Wilmès (MR) en minister van Werk en Economie Nathalie Muylle (CD&V). De brief werd ondertekend door 78 Belgische modespelers die zowel kleding als schoenen, juwelen en andere accessoires verkopen, en samen meer dan 6.500 medewerkers tewerkstellen.

Enkelen onder hen hebben de voorbije weken al een noodkreet geslagen, omdat door de verplichte sluiting van de winkels geen geld meer binnenkomt, terwijl de productie van de volgende collectie wel in gang werd gezet.

Concreet pleiten de ondertekenaars ervoor dat de solden ten vroegste op 1 augustus zouden beginnen, in plaats van op 1 juli. De zogenoemde fluistersolden en koppelverkoop zouden worden afgeschaft en vervangen door een sperperiode die begint vanaf het moment dat de winkels de deuren weer mogen openen.

‘Als wij straks de winkels weer kunnen openen, weten wij dat sommige, grote retailers en online spelers geneigd zullen zijn om zo veel mogelijk goederen aan grote kortingen te verkopen om van de stock af te geraken en snel cashflow te genereren’, stelt Perquy.

Maar voor de Belgische merken en boetieks ligt de situatie volgens hem anders: ‘Als wij onze collecties niet gedurende enkele maanden aan een volwaardige marge kunnen verkopen, hebben wij geen financiële buffer om de solden te dragen en om een deel van de tussentijdse verliezen op te vangen.’

Duizenden jobs op het spel

‘Als er in mei, juni en juli niets verandert aan de actuele solden wetgeving, zal onze sector in elkaar storten: honderden modebedrijven en duizenden jobs staan op het spel. We weten nu al dat vele bedrijfsleiders, met de huidige wetgeving, hun modebedrijf niet zullen kunnen redden, hoe hard ze dat ook proberen’, aldus Lamote.

Het kabinet-Muylle had enkel dagen geleden nog laten verstaan dat ‘er een beslissing zal worden genomen samen met de sector’.

De voorbije dagen waren er al meerdere gelijkaardige oproepen, onder meer van sectororganisatie voor zelfstandige modedetailhandel Mode Unie. Minister van Zelfstandigen Denis Ducarme (MR) liet al weten voorstander te zijn van uitstel van de zomersolden.

De 78 modespelers die zich achter de vraag scharen:

Amania Mo (ceo Veerle Baert) - Ambiorix (ceo Peter Vavedin) - Andres Sarda (ceo Marleen Vaesen) - Alice et Maman (ceo Céline Liétaer) - Ann Demeulemeester (eigenaar/ceo Anne Chapelle) - Atmosfashion/Senso (zaakvoerder Filip Roels) - Baba Babywear (ceo Isabel Hinnekint) - Bel en Bo (ceo Michel Delfosse) - Bellerose (ceo Patrick Van Heurck) - Best Buy Shoes (directeur Dieter Willekens) -  Brantano (eigenaars Anja Maes, Dieter Penninckx en Manu Bracke) - Bristol (ceo Elise Vanoudenhove) - Caroline Biss (ceo Bart Saelen) - Christian Wijnants (eigenaar Christian Wijnants) - CKS (eigenaars Anja Maes, Dieter Penninckx en Manu Bracke) - City Sport (ceo Tom Declercq) - Clio Goldbrenner (ceo Marie Mys) - Collectors Club (eigenaars Nele en Veerle Van Doorslaer) - Comme Ca (ceo Koen Balliere) - Cycleur de Luxe (ceo Patrick Vanneste) - Due Amanti (ceo Annelies Boulanger) -  E-Bound (directeur Bart Maton) - Emoi (directeur Bart Maton) - Eskimo (general manager Réjane De Groote) - Filou & Friends (ceo Rudy Maes) - Formen (eigenaars Luc Notredame en Petra Dewilde) - FourRoses/Bronson (algemeen directeur Miguel Uytterhaegen) - Fred en Ginger (eigenaars Anja Maes, Dieter Penninckx en Manu Bracke - Furore (ceo Veerle Baert) - Gigue (ceo Peter Perquy) - Gymp (ceo Geert Anckaert) - Haider Ackermann eigenaar/ceo Anne Chapelle) - Her (ceo Veerle Baert) - Hirondelle/Titto (ceo Patrick Despiegelaere) - JBC (eigenaars Bart en Ann Claes) - Jo De Visscher (eigenaar Jo de Visscher) - Julia June (ceo Veerle Baert) - Just in Case (ceo Steven Van Roy) - Katrien Smets (eigenaar Katrien Smets) - Komono (retail manager Jamey Coppen) - Lemon Beret (directeur Bart Maton) - Linea Raffaelli (eigenaars Kim De Boeck en Liesbeth Vanderstappen) - LNKnits (ceo Ellen Kegels) - Lola & Liza (eigenaar Henri Appelstein) - Marie Jo (ceo Marleen Vaesen) - Marie Mero (ceo Ruben Vanderelst - Martin Maple (ceo Philip Lapeirre) - Marylene Madou (eigenaar Marylene Madou - Mayerline (ceo Mimi Lamote) - Mieke Dierckx (eigenaar Mieke Dierckx) - Natan (ceo Edouard Vermeulen) - Nathalie Vleeschouwer (ceo Jan Bevernage) - Oni Onik & NXi by Oni Onik (ceo Jan Vanhoutte) - Oscar the Collection (ceo Stephanie Lauwers) - Patrick (directeur Mattias Vanderschueren) - Peignora/Leon & Leonie (ceo Dominique Geldhof) - Pluto (ceo An Kluft) - Prima Donna (ceo Marleen Vaesen) - PTC Fashion (medezaakvoerder Tine Vanhoutte) - RE-GEM (managing director Bart Maton) - Rue Blanche (ceo Astrid Regout) - Safety Jogger (directeur Mattias Vanderschueren) - Scapa (ceo Arlette Van Oost) -  S.Oliver (country manager Benelux Christina Stolte) - Sprox (directeur Mattias Vanderschueren - Studio 10 (general manager Dimitri De Roeck) - Terre Bleue (ceo Peter Perquy) - Thelma & Louise (eigenaars Liza Tanghe en Marie Friling) - Toos Franken (eigenaar Toos Franken) - Tutu Chic (ceo Freya Poppe) - Vandevelde (eigenaar Herman Vandevelde) - Wearable Stories (ceo Loredana Falone) - Wolk (oprichter Joris Smeuninx) - Woody/Lords & Lilies (ceo Steven Van De Velde) - Wouters & Hendrix (ceo Elise Taillieu) - Xandres (general manager Patrick Desrumeaux) - X-Peak (managing director Bart Matton) - Zilton (ceo Peter Perquy)