Weyts lanceert nieuwe richtlijnen voor afstandsonderwijs na paasvakantie
Foto: BELGA

Leerlingen zijn maximaal vier uur per dag bezig met taken voor scholen. Dat is de nieuwe richtlijn van Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) voor na de paasvakantie. Vanaf dan geven leerkrachten nieuwe leerstof, maar Weyts wil grenzen trekken. Ook voor ouders, want zij investeren best maximaal twee uur per week in de begeleiding van het studiewerk.

Aangezien de kans groot is dat de scholen niet heropenen na de paasvakantie, heeft minister Ben Weyts nieuwe richtlijnen opgesteld in samenwerking met een groep pedagogen. Na de vakantie mogen scholen nieuwe leerstof geven, maar het is niet de bedoeling dat ze overdrijven. Daarom komen er nu eenduidige richtlijnen. 'Het onderwijs is vrij, maar ik hoop dat de scholen hier enigszins uniform mee gaan omspringen', zegt Weyts.

Concreet wil Weyts dat kinderen maximaal vier uur per dag bezig zijn met hun schooltaken, de helft van de leertijd tijdens een gewone schooldag. 'Online zelfstandig leren is intensiever dan les krijgen in de klas', zegt Weyts. 'We trekken daarom duidelijke grenzen.'

Afhankelijk van mama en papa

Opvallend: ook voor de ouders trekt hij die grens. De voorbije tijd is veel kritiek gekomen van thuiswerkende ouders omdat zij tegelijkertijd veel werk hadden om hun kinderen te begeleiden bij hun schoolwerk. Die betrokkenheid zou zich volgens Weyts moeten beperken tot 2 uur per week.

'Sommige ouders zitten met de allerbeste bedoelingen vele uren naast hun kind, maar pedagogen waarschuwen dat dit het verkeerde effect kan hebben', zegt Weyts. 'Kinderen moeten het vertrouwen krijgen om zelfstandig aan de slag te gaan. Anders worden ze afhankelijk van mama of papa en zijn ze straks niet klaar om terug naar school te gaan.'

Eerder maakte Weyts al bekend dat er na de paasvakantie wordt gekozen voor 'preteaching', waarbij de leerstof twee keer wordt aangeboden aan de leerlingen. Een eerste keer via afstandsonderwijs en een tweede keer wanneer de school hervat. 'Dit is een noodzakelijke stap, want ik ben bezorgd om de onderwijskwaliteit. Dit mogen geen verloren leerweken worden', zegt Weyts. 'Ik ben ook bevreesd dat leerlingen gaan afhaken als ze ook na de paasvakantie alleen maar oude leerstof voorgeschoteld krijgen. Via deze "preteaching" bereiden we ons ook al voor op de heropening van de scholen.'

Vooruitgang behouden

De twee grootste onderwijskoepels in Vlaanderen reageren voorzichtig positief. 'Het is goed dat de verwachtingen van de overheid wat duidelijker zijn', zegt Pieter-Jan Crombez, woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 'Wij willen zelf ook voor de scholen een zo duidelijk mogelijk kader creëren waarin zij onderwijs vanop afstand kunnen voorbereiden.' 

In het Gemeenchapsonderwijs hopen ze vooral dat de al geboekte vooruitgang niet verloren gaat. 'Het is niet de bedoeling dat alle inspanningen die nu gebeuren om afstandsleren na de paasvakantie voort te zetten, voor de vuilnismand zijn wanneer de scholen hun normale werking hervatten', zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. 'Het materiaal kan leerlingen, ook wanneer de scholen terug open zijn, helpen om de instructie nog eens te bekijken of extra oefeningen te maken. Zo bieden we extra ondersteuning voor alle leerlingen en zeker aan hen die extra ondersteuning nodig hebben.'