Franse modeschool biedt gratis les aan
Modellen op de catwalk van ontwerper Jacquemus. Foto: ISOPIX

Om de verveling van quarantaine het hoofd te bieden, geeft het Insitut Français de la Mode (IFM) vier weken gratis online les.

Onder de titel ‘Understanding Fashion: from Business to Culture’ delen professionals vier weken lang hun kennis met het grote publiek. De inhoud van de lessen is uiteenlopend, het gaat niet alleen over mode maar ook over trends, subculturen, de pers, consumptie en relevantie.

‘Ik heb de cursus zo gemaakt dat die voor iedereen geschikt is’, zegt IFM-professor Benjamin Simmenauer in een interview met de Franse Vogue. ‘Er zijn geen technische vereisten om deel te nemen. Je kunt de cursus volgen als je geïnteresseerd bent in mode, zonder dat je een opleiding in marketing, textiel of sociologie gevolgd moet hebben.’

De lessen werden samengesteld door Simmenauer en zijn volledig in het Engels. Grote namen zoals ontwerper Simon Porte Jacquemus, Sidney Toledano, ceo van LVMH Fashion Group, Francesca Bellettini, algemeen directeur van Yves-Saint-Laurent, Brits modeontwerper Paul Smith, Christelle Kocher van Koché en Bruno Pavlovsky, directeur van Chanel krijgen het woord.

Simmenauer stelde vorig jaar ook al een online cursus op, toen waren er meer dan 11.000 geïnteresseerde volgers. Wie wil deelnemen moet zich registreren via FutureLearn.

Ook de Sarabande Foundation, ooit opgericht door de in 2010 overleden Britse ontwerper Alexander McQueen om jonge, rebels designers te ondersteunen, biedt gratis lessen aan. Die vinden nog tot en met 9 april elke dag om 17 uur plaats. Het gaat om lezingen van onder andere Thom Browne, Tim Walker en Molly Goddard. Het volledige schema vind je hier.