Na paasvakantie krijgen leerlingen sowieso nieuwe leerstof
Foto: Pol De Wilde - Corelio

Na overleg tussen minister, vakbonden en koepels is er nog steeds weinig duidelijkheid voor scholen. ‘Hoe dan ook wordt ‘19-’20 geen verloren schooljaar,’ verzekert de overheid. Als de scholen niet meteen openen na de paasvakantie, volgt er zeker nieuwe leerstof.

Updates coronacrisis >>  liveblog - cijfers  - inzicht - vragen - tips 

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zat deze namiddag samen met de koepels, de CLB’s en de onderwijsvakbonden. Na de Nationale Veiligheidsraad van vorige vrijdag is het nog steeds onzeker of scholen opnieuw open gaan na de paasvakantie. Scholen snakken naar duidelijkheid.

Maar veel duidelijkheid is er nog niet gekomen. Er werd gekeken naar 3 mogelijke situaties: scholen starten opnieuw op meteen na de paasvakantie, ze starten opnieuw op in de loop van mei of ze starten niet of nauwelijks meer op vóór de zomervakantie.

Paasvakantie betekent rust

Ten eerste is afgesproken dat de paasvakantie een ‘periode van rust’ zal zijn. Leraren bieden in de paasvakantie geen nieuwe leerstof aan, maar ze bereiden zich wel voor op de mogelijke scenario’s: verder gaan in afstandsonderwijs of meteen heropstarten.

Maar, zo klinkt het, ‘er wordt gestreefd naar een redelijke termijn tussen het moment van de beslissing tot heropenen en de effectieve heropening. Zo krijgen scholen en ouders de kans zich daarop te organiseren.’

Nieuwe leerstof na Pasen

‘Als de coronamaatregelen ook na 19 april blijven gelden, dan beperken scholen zich niet meer tot het aanbieden van geziene leerstof. Ze schakelen dan over naar ‘preteaching’ van nieuwe leerstof’, zegt de onderwijsadministratie. Dit wil zeggen dat de leerkracht nieuwe leerstof aanbrengt en deze daarna op school herhaalt.

‘Het is op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de scholen de normale lessen weer kunnen aanvangen’, klinkt het. ‘Hoe dan ook wordt 2019-’20 geen verloren schooljaar. We gaan met z’n allen de resterende onderwijstijd optimaal benutten en iedereen kansen blijven bieden door te focussen op de essentiële leerinhouden en te mikken op faire en haalbare evaluaties. Het evalueren op scharniermomenten in de schoolloopbaan vormt daarbij een specifieke zorg: overgang van lager naar secundair, graadovergangen, overgang van secundair naar hoger of naar de arbeidsmarkt.’

Er ligt dus nog werk op plank, want voor deze maatregelen zijn nog ‘inhoudelijke, organisatorische en juridische aanpassingen nodig. Dat vergt uiteraard meer tijd en overleg'.

Zomervakantie blijft

Om te bekijken hoe de resterende tijd van het schooljaar het best kan worden benut, heeft Weyts een denktank opgezet met mensen van het veld en pedagogen. Dat er zou worden geraakt aan de zomervakantie, bijvoorbeeld om verloren lestijd in te halen, is momenteel geen optie. 'Leerkrachten moeten nu al harder werken dan wanneer ze voor de klas zouden staan. Dan doodleuk zeggen dat de vakantie wordt ingekort, zou bijzonder demotiverend werken', luidt het in de omgeving van de minister.

Niet bedoeling dat ouders de rol van de leerkracht overnemen

Zowel het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap als Katholiek Onderwijs Vlaanderen zou het liefst hebben dat de scholen weer openen na de paasvakantie, indien het natuurlijk op een veilige en verantwoorde manier kan. 'Een aantal leerlingen kunnen we moeilijk bereiken. Hoe langer deze situatie duurt, hoe moeilijker het wordt om alle leerlingen mee te krijgen', zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Beide onderwijsnetten benadrukken dat het de bedoeling is dat ook een systeem van preteaching haalbaar is voor iedereen. 'Het is niet de bedoeling dat de ouder de rol van de leerkracht overneemt', zegt Nathalie Jennes, woordvoerster van het GO! 'Via preteaching kan voorkennis van de materie worden verworven, waar dan later in de klas kan worden op ingepikt.'

'We geven de scholen de raad om te kijken bij de leerplandoelen wat behandeld is en wat niet. En bij de niet-behandelde materie moet bekeken worden wat essentieel is', zegt Boeve. 'Het is belangrijk om een haalbaar schema op te stellen, maar de leerlingen moeten ook voldoende gestimuleerd worden.'

Updates coronacrisis >  liveblog - cijfers  - inzicht - vragen - tips