Jonge Belgische modemerken: ‘We zijn doodongerust’
16 jonge Belgische modemerken vragen om hen niet te vergeten.  Foto: rr

Belgische modemerken vragen consumenten om vooral producten uit eigen land te blijven kopen, nu de winkels gesloten zijn door de coronacrisis. Een aantal jonge merken sluit zich aan bij die oproep: ‘Wij timmeren nog volop aan de weg en onze namen zijn (nog) niet bij iedereen "top of mind". Opvallen in een zee van internationale merken slorpt energie.’

Jonge, Belgische ondernemers - zoals Lies Mertens, Nele Content, Façon Jacmin en Mieke Dierckx - zijn overtuigd dat de maatregelen nodig zijn om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan, maar zijn toch ongerust over hun toekomst en de gevolgen van de crisis voor de economie. Ze roepen daarom op om ook kleine, jonge merken niet uit het oog te verliezen. Daarom schreven zij, in navolging van Belgische ceo's, ook een open brief. ‘Zie het als een kennismaking, het begin van hopelijk iets moois, want #ikkoopbelgisch, dat schept een band’, schrijven ze.

‘Jungle van het web’

Omdat hun winkels gesloten zijn en de klanten niet meer kunnen langsgaan, verschoven ook deze zestien merken hun aandacht naar ‘de jungle van het wereldwijde web’. Maar die overschakeling verloopt niet van een leien dakje, omdat ze niet dezelfde naamsbekendheid hebben als de grote spelers. ‘Internationale spelers smeken ook online om uw aandacht in de jungle van het wereldwijde web. We zijn zeggen het u liever persoonlijk: onze producten en verhalen toveren niet alleen bij aankoop maar ook lang daarna een glimlach op uw gezicht’, vinden ze.

Ook Creamoda, de sectorfederatie van de Belgische kledingfabrikanten, wordt overspoeld met ongeruste vragen van modemerken. ‘Zomerbestellingen worden geannuleerd en er bestaat onduidelijkheid bij de merken over het al dan niet laten produceren van de wintercollectie. De volledige keten is aangetast’, zei directeur Erik Magnus. Er zullen maatregelen getroffen moeten worden om een bloedbad aan kortingen in de hele modesector te voorkomen, zo werd bijvoorbeeld al voorgesteld om de soldenperiode uit te stellen. 

Lees hier de open brief:

Beste klant,

Wij zijn ongerust. Doodongerust.

Wie wij zijn? Jonge creatieve merken die met hier ontworpen en zorgvuldig gemaakte producten verhalen vertellen van schoonheid, duurzaamheid en tijdloosheid. Merken wiens winkels karakter en uniciteit geven aan steden die hoe langer hoe meer op elkaar gaan lijken. Hoewel we soms zouden willen dat we in deze crisis iets nuttigers dan kleren, tassen of juwelen verkochten, geloven we dat wat we maken een glimlach op iemands gezicht kan toveren. En dat is vandaag bijzonder waardevol. De grote Belgische spelers in onze sector signaleerden het vorige week al: wij houden ons hart vast voor de gevolgen van deze crisis. Net op het moment dat de lente u verleidt om verliefd te worden op een zwierige jurk, een lingeriesetje dat als gegoten zit of de perfecte handtas, sluiten wij noodgedwongen en met pijn in het hart onze winkels vol nieuwe spullen. Overtuigd, dat wel. De motor van kleine merken als de onze zijn immers compacte maar bijzonder gedreven teams, wiens gezondheid we nooit zouden riskeren. Bovendien zijn onze klanten als familie en grillige tijden vragen om family first.

We verschoven afgelopen weken daadkrachtig onze focus naar de jungle van het wereldwijde web waar internationale spelers om uw aandacht smeken. En dat beangstigt ons. Wij timmeren nog volop aan de weg en onze namen zijn (nog) niet bij iedereen top of mind. Vandaar deze brief. Zie het als een kennismaking, het begin van hopelijk iets moois, want #ikkoopbelgisch, dat schept een band. Aangenaam, wij zijn Ophelia, Mieke, Alexandra, Ségolène, Aline, Anna Rosa, Ellen, Elisabeth, Eva, Isabel, Lies, Loredana, Lore, Nathalie, Nele, Olivia En Toos. Wij ontwerpen en maken onder andere eerlijk breigoed, architecturale juwelen en eigenzinnige strikken en dassen.

Vergeef ons, deze manier van kennismaken is niet van onze gewoonte. Wij zijn stuk voor stuk storytellers en onze verhalen doen het zoveel beter in onze zorgvuldig ingerichte winkels dan op uw scherm. U onderdompelen in ons universum en een rondleiding op maat geven door onze collecties, dàt geeft ons energie. We zoeken naarstig naar manieren om u ook digitaal te raken, maar -eerlijk is eerlijk- opvallen in die zee van internationale merken, slorpt energie. We zijn bovendien geen roepers maar zeggen het u liever persoonlijk: onze producten en verhalen toveren niet alleen bij aankoop maar ook lang daarna een glimlach op uw gezicht. Zie ze als een mooie herinnering aan een turbulente tijd.

Stay safe en tot snel?

Ophelia Debisschop (Ophelia lingerie), Mieke Dierckx, Alexandra & Ségolène Jacmin (Façon Jacmin), Aline Walther (Girls of Dust), Anna Rosa Moschouti (AR.M), Ellen Kegels (LN Knits), Elisabeth Leenknegt (Elisa Lee), Eva Janssens, Isabel Naesens (Comme les Loups), Lies Mertens, Loredana Falone (Wearable Stories), Lore Van Keer, Nathalie Lachat (Magdalena), Nele Content (Atelier Content), Olivia Couvreur (Cara Rosa) en Toos Franken.