Arnaud Feist: ‘Maatschappijen die al in slechte papieren zaten, gaan deze crisis niet overleven.’ Kristof Vadino
Interview Arnaud Feist, ceo Brussels Airport Company
‘Ontslagen vermijden is belangrijkste prioriteit’
Brussels Airport moet drastisch in de kosten snijden. Vanaf maandag gaat tot 70 procent van het personeel in tijdelijke werkloosheid.
BrusselAls topman van Brussels Airport ziet Arnaud Feist als geen ander hoe de coronacrisis in het economische weefsel hakt. De luchtvaart was bij de eerste slachtoffers van het virus, ‘en het wordt iedere dag erger’, zegt Feist.
Het aantal passagiers op de luchthaven van Zaventem was vrijdag al met 91 procent gedaald tegenover vorig jaar, vanaf volgende week schrapt Ryanair opnieuw extra vluchten. Het totale aantal vluchten is met 70 procent gedaald, maar cargo vliegt wel nog op Zaventem, door de ‘boomende e-commerce of met medisch materiaal’, aldus Feist.
Behalve vracht zijn er ook repatriëringsvluchten gepland de volgende dagen, maar de luchthaven ziet intussen wel 95 procent van haar inkomsten verdwijnen. ‘We zullen drastisch in de kosten moeten snijden’, zegt Feist. Vanaf maandag zal de luchthaven een beroep doen op tijdelijke werkloosheid voor tot 70 procent van het personeel. ‘Vermijden dat we mensen moeten ontslaan is nu onze belangrijkste prioriteit.’
‘Ik heb al een aantal crisissen meegemaakt, maar dit is ongezien. Voor de luchtvaart is de toestand ronduit rampzalig’ Arnaud Feist Ceo Brussels Airport
‘De luchthaven heeft enkele goede jaren achter de rug (in 2018 boekte Brussels Airport nog 111 miljoen euro nettowinst, red.). Onze financiële situatie is gezond en we kunnen ons door een tijdelijke crisis worstelen. Dit mag wel geen maanden duren. Als er geen geld meer binnenkomt, komt ook de luchthaven in de problemen.’
‘Niet noodzakelijk voor de luchthaven, wel voor de sector. Er zijn 320 bedrijven actief rond de luchthaven van Zaventem, goed voor 24.000 banen. Een aantal van hen, bagageafhandelaars en luchtvaartmaatschappijen, wordt nu heel hard getroffen door de crisis. Het is ook belangrijk dat we klaar zijn voor een heropstart als de corona-uitbraak onder controle is.’
‘In de eerste plaats hebben die maatschappijen nu cash nodig om hun liquiditeit te garanderen. Dat is de meest dringende maatregel. Daarna kan er worden nagedacht over eventuele staatssteun.’
‘Als Europa zijn grote groepen, zoals KLM-Air France, wil behouden, zal het die ook moeten steunen. Er is een risico dat Europa niets doet en de Amerikaanse maatschappijen hier sterker uitkomen.’
‘Ik vind het niet abnormaal als er voorwaarden aan de overheidssteun worden verbonden. En het klimaat is een belangrijke uitdaging voor de luchtvaart.’
‘In het VK is Flybe al over de kop gegaan. Ik noem geen namen, maar maatschappijen die al in slechte papieren zaten, gaan deze crisis niet overleven. Zelfs de topman van een grote groep als Lufthansa zegt dat zijn bedrijf er na deze crisis wezenlijk anders zal uitzien.’
‘Ik heb al een aantal crisissen meegemaakt, maar dit is ongezien. Vooral de onzekerheid baart ons zorgen: zal dit weken of maanden aanslepen? We moeten ons constant aanpassen. Voor de luchtvaart is de toestand ronduit rampzalig. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit tijdelijk zal zijn. Op lange termijn is er nog steeds een groeipad voor de luchtvaart.’
‘Die grote groepen aan de bagagebanden waren onaanvaardbaar. Onze teams proberen iedereen al weken attent te maken op het feit dat ze afstand moeten houden en de hygiënevoorschriften moeten naleven. Maar een aantal passagiers respecteert dat niet. Wat de screening betreft: wij staan constant in contact met de FOD Volksgezondheid en passen de richtlijnen van experts toe. Volgens hen heeft het geen zin om de temperatuur van passagiers te meten.’