camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Arnaud Feist: ‘Maatschappijen die al in slechte papieren zaten, gaan deze crisis niet overleven.’ Kristof Vadino

Interview Arnaud Feist, ceo Brussels Airport Company

‘Ontslagen vermijden is belangrijkste prioriteit’

Brussels Airport moet drastisch in de kosten snijden. Vanaf maandag gaat tot 70 procent van het personeel in tijdelijke werkloosheid.

BrusselAls topman van Brussels Airport ziet Arnaud Feist als geen ander hoe de coronacrisis in het economische weefsel hakt. De luchtvaart was bij de eerste slachtoffers van het virus, ‘en het wordt iedere dag erger’, zegt Feist.

Het aantal passagiers op de luchthaven van Zaventem was vrijdag al met 91 procent gedaald ­tegenover vorig jaar, vanaf volgende week schrapt Ryanair opnieuw extra vluchten. Het totale aantal vluchten is met 70 procent gedaald, maar cargo vliegt wel nog op Zaventem, door de ‘boomende e-commerce of met medisch materiaal’, aldus Feist.

Behalve vracht zijn er ook repatriëringsvluchten gepland de volgende dagen, maar de luchthaven ziet intussen wel 95 procent van haar inkomsten verdwijnen. ‘We zullen drastisch in de kosten ­moeten snijden’, zegt Feist. Vanaf maandag zal de luchthaven een beroep doen op tijdelijke werkloosheid voor tot 70 procent van het personeel. ‘Vermijden dat we mensen moeten ontslaan is nu ­onze belangrijkste prioriteit.’

Vreest u voor de toekomst van de luchthaven?
‘Ik heb al een aantal crisissen meegemaakt, maar dit is ongezien. Voor de luchtvaart is de toestand ronduit rampzalig’ Arnaud Feist Ceo Brussels Airport

‘De luchthaven heeft enkele goede jaren achter de rug (in 2018 boekte Brussels Airport nog 111 miljoen euro nettowinst, red.). Onze financiële situatie is gezond en we kunnen ons door een tijdelijke crisis worstelen. Dit mag wel geen maanden duren. Als er geen geld meer binnenkomt, komt ook de luchthaven in de problemen.’

U vraagt overheidssteun.

‘Niet noodzakelijk voor de luchthaven, wel voor de sector. Er zijn 320 bedrijven actief rond de luchthaven van Zaventem, goed voor 24.000 banen. Een aantal van hen, bagageafhandelaars en luchtvaartmaatschappijen, wordt nu heel hard getroffen door de ­crisis. Het is ook belangrijk dat we klaar zijn voor een heropstart als de corona-uitbraak onder controle is.’

‘In de eerste plaats hebben die maatschappijen nu cash nodig om hun liquiditeit te garanderen. Dat is de meest dringende maatregel. Daarna kan er worden nagedacht over eventuele staatssteun.’

Trump heeft al duidelijk gemaakt dat hij Amerikaanse maatschappijen overeind wil houden.

‘Als Europa zijn grote groepen, zoals KLM-Air France, wil be­houden, zal het die ook moeten steunen. Er is een risico dat Europa niets doet en de Amerikaanse maatschappijen hier sterker uitkomen.’

Milieuorganisaties willen geen blanco cheque voor de sector.

‘Ik vind het niet abnormaal als er voorwaarden aan de overheidssteun worden verbonden. En het klimaat is een belangrijke uit­daging voor de luchtvaart.’

Zal de coronacrisis de luchtvaartsector fundamenteel veranderen?

‘In het VK is Flybe al over de kop gegaan. Ik noem geen namen, maar maatschappijen die al in slechte papieren zaten, gaan deze crisis niet overleven. Zelfs de topman van een grote groep als Lufthansa zegt dat zijn bedrijf er na deze crisis wezenlijk anders zal uitzien.’

‘Ik heb al een aantal crisissen meegemaakt, maar dit is ongezien. Vooral de onzekerheid baart ons zorgen: zal dit weken of maanden aanslepen? We moeten ons constant aanpassen. Voor de luchtvaart is de toestand ronduit rampzalig. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit tijdelijk zal zijn. Op lange termijn is er nog steeds een groeipad voor de luchtvaart.’

Brussels Airport kreeg deze week kritiek omdat er te veel volk aan de bagagebanden stond en pas­sagiers niet op symptomen van ­corona worden gescreend.

‘Die grote groepen aan de bagagebanden waren onaanvaardbaar. Onze teams proberen iedereen al weken attent te maken op het feit dat ze afstand moeten houden en de hygiënevoorschriften moeten naleven. Maar een aantal passagiers respecteert dat niet. Wat de screening betreft: wij staan constant in contact met de FOD Volksgezondheid en passen de richtlijnen van experts toe. Volgens hen heeft het geen zin om de temperatuur van passagiers te meten.’

Binnenland
  1. Spontane staking bij De Lijn in Limburg na agressie tegen chauffeur
  2. Video Zes woningen en meerdere auto’s beschadigd na aanslag bij veroordeelde crimineel in Borgerhout
  3. Veel vis gevangen (maar daarom wordt hij nog niet goedkoper’
  4. Crematie populairder dan ooit, maar klimaatvriendelijker alternatief komt dichtbij
  5. Kunnen we weldra zwemmen waar we willen?
  6. Amal Clooney is meer dan 'de vrouw van': ‘Ze durft haar nek uit te steken’
  7. Dubbel zoveel meldingen van grensoverschrijdend gedrag in amateurvoetbal
  8. Hasseltse cipiers tot vrijdagavond in staking
  9. Ouders zien meer emotionele problemen bij hun kinderen
  10. Celstraf van 26 jaar, maar Antwerpse drugscrimineel ‘Flash’ blijft zaken runnen vanuit gevangenis
  11. Winkels in Brusselse Dansaertstraat mikpunt van vandalen
  12. Antwerpen opnieuw cokehoofdstad van Europa
  13. Organisatoren afgelaste ‘Queer Iftar’: ‘Wij vragen niet eens respect, gewoon het recht om te mogen bestaan’
  14. Dassen en treinsporen gaan niet goed samen
  15. Een kilo varkensgehakt: 8 euro, een kilo veggiegehakt: tot 24 euro. Waarom zijn vleesvervangers zo duur?
  16. Jongeren in jeugdhulp: 'Vijf dagen op uw kamer zitten stinken, waarvoor is dat nodig?’
  17. KMI voorspelt nu ook uw risico op hooikoorts
  18. Vlaamse jongeren roken minder cannabis, nemen meer slaap- en kalmeermiddelen

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen