Telenet-klanten melden storingen. Provider ontkent.

Op sociale media kwamen in de loop van woensdagvoormiddag klachten binnen over de netwerken van Telenet. Een overbelasting op het internet- en telefoonverkeer door het vele thuiswerk , zo leek het. “Maar er was geen sprake van een groot probleem”, reageren zowel het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) als Telenet zelf.

Woensdagvoormiddag werden door Telenetklanten over heel Vlaanderen storingen van het netwerk en telefonie gemeld. Volgens de Mechelse provider was er echter niets aan de hand. 'Het verkeer verliep vandaag niet beter of slechter dan op andere dagen', reageert Telenetwoordvoerdster Isabelle Geeraerts. 'Er is nooit sprake geweest van een storing of panne. We stellen alles in werking om onze klanten thuis zo vlot mogelijk te laten werken.'

 Ook Jimmy Smedts, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie, laat weten dat er geen significant probleem was bij de netwerken van Telenet. “We monitoren alles uur per uur, en ik heb zonet nog even navraag gedaan. Het probleem kan niet bevestigd worden door de continue monitoring die wij houden met alle operatoren, ook Telenet. Dat neemt niet weg dat er lokaal soms hinder is door bijvoorbeeld werken aan het netwerk.”

Wel is het zo dat alles door het toegenomen surf- en telefoonverkeer wat trager verloopt. Wat telefoneren betreft, ontstaan er zogenaamde “interconnectieproblemen”. “Operatoren draaien op hun eigen netwerk, maar klanten van bijvoorbeeld Telenet hebben ook contact met klanten van andere telecomoperatoren. Daarvoor moet een beroep gedaan worden op verschillende netwerken. We stelden de voorbije dagen al vast dat er het piekmoment ligt tussen 10.30 uur en 12.00 uur. In die piekperiodes gaan operatoren als een goede huisvader hun eigen netwerk beschermen en ervoor zorgen dat noodoproepen blijven doorkomen. Daardoor kan het gebeuren dat andere verbindingen vertraging oplopen.”