Dit verandert er op 1 maart: folders maar twee keer per week gebust en Museumpas wordt duurder
Foto: Photo News

Bpost gaat, zoals aangekondigd, vanaf maart maar twee keer per week niet-dringende brievenpost bedelen. Er wordt gestart met de publicitaire post zoals warenhuisfolders, vanaf midden maart is de rest van de niet-prioritaire brievenpost aan de beurt.

Bpost gaat niet-prioritaire brievenpost vanaf maart ofwel nog enkel maandag en woensdag bestellen, of enkel dinsdag en donderdag. Het postbedrijf past zich zo naar eigen zeggen aan de wijzigende realiteit en de verwachtingen van de klant aan. De postbode blijft kranten, magazines, brieven met een priorzegel en rouwbrieven elke weekdag leveren. Pakjes kunnen ook nog steeds zeven dagen per week worden geleverd

Nog op 1 maart gaat de prijs van de Museumpas omhoog. Dat gebeurt omdat de ticketprijzen van musea stijgen. Om een jaar lang toegang te krijgen tot 170 musea moet je vanaf dan niet langer 50, maar wel 59 euro betalen.

Toen de Museumpas in september 2018 gelanceerd werd, kon je er een honderdtal musea mee bezoeken. Intussen zijn dat er al 170, en het aantal blijft stijgen. Ook het feit dat de zowat 100.000 pashouders graag én vaak naar de musea gaan speelde mee bij de beslissing. Bijna 500.000 keer bezochten ze een museum met hun pas. Bovendien gaan vele pashouders ook graag naar blockbustertentoonstellingen in iets duurdere musea.

Het Groothertogdom Luxemburg maakt als eerste land ter wereld openbaar vervoer volledig gratis. Een identiteitsbewijs volstaat er om op bus, tram of trein te stappen. Ook de tarieven voor reizen vanuit België van en naar het Groothertogdom gaan omlaag.

Mensen die vanuit België regelmatig met de trein de grens oversteken, bijvoorbeeld om in Luxemburg te gaan werken, zullen minder moeten betalen voor hun abonnement. Een maandabonnement wordt 29 euro goedkoper, een jaarabonnement 290 euro, zegt de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Zij voegt toe dat ook de prijs van een enkel ticket of een retourkaartje naar Luxemburg zal dalen, maar hoe groot het verschil is, hangt af van traject tot traject. Nog één kanttekening: wie graag in eerste klasse zit in de trein, moet wel nog betalen voor zijn zitje.