Wilde geruchten na plotse prijsstijgingen bij Coolblue
Foto: Marc Herremans
Klanten van Coolblue klagen sinds afgelopen weekeinde over plotse, forse prijsverhogingen. Het bedrijf zelf reageert nauwelijks, waardoor allerlei theorieën de ronde doen.

De Nederlandse onlinewinkel Coolblue is maandag het onderwerp van wilde speculaties op sociale media en in de reguliere Nederlandse pers. Het verhaal begon met klachten van klanten die afgelopen weekeinde tijdens het shoppen op Coolblue ontdekten dat een aantal IT-producten in hun winkelmandje, zoals de Nintendo Switch of de nieuwste iPhone, van het ene op het andere moment een stuk duurder waren geworden. 

Toen ook nog een aantal vaste marketinglinks naar partnerbedrijven van Coolblue niet meer werkten, begon de geruchtenmolen te draaien.

De speculaties gaan alle kanten op, en stoppen niet bij een toevallige technische panne. Een van de meest terugkomende theorieën: Coolblue is gehackt en het bedrijf moet losgeld betalen aan de cybercriminelen om weer een normaal werkende site te bekomen. Nog spectaculairder: Coolblue valt ten prooi aan een overname door de Amerikanse onlinegigant Amazon, die binnenkort op de Nederlandse markt van start wil gaan en door de inlijving van Coolblue meteen op het marktleiderschap mikt. Voor alle duidelijkheid: er is geen enkel bewijs voor deze stellingen. 

Coronacrisis? 

Coolblue zelf reageert niet op persvragen en beantwoordt vragen van teleurgestelde klanten kort met mededelingen als 'onze prijzen zijn onderhevig aan inkoopprijs, voorraad en vraag'. 

De Nederlandse zakenzender RTL Z beweerde maandagavond het antwoord te kennen. Op basis van interne mails, onder meer van Jos Groenendijk, de baas van de Coolblue-winkels, blijkt volgens RTL Z dat het bedrijf heeft besloten om ‘de verkopen te temperen’.

Lees: dat er vrijwillig is gekozen voor een prijsverhoging, een beperking van de marketinginspanningen en een kleiner productaanbod. Dat zou moeten helpen om een nakende, echte schaarste aan (Chinese) producten - als gevolg van de coronacrisis ­- te voorkomen.

Niet iedereen leek deze lezing te geloven. Volgens critici ontbrak de huisstijl van Coolblue in de mails.