Auschwitz-museum boos op Bol.com en Amazon om aanbod naziboeken
Een voorbeeld van een boek dat het museum graag verwijderd zou zien Foto: rr

Het Auschwitz Memorial in Polen doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om meteen te stoppen met de verkoop van ‘antisemitische boeken’. Dat meldt de Nederlandse krant Algemeen Dagblad.

Het Auschwitz Memorial deelde vrijdag een open brief van de Britse organisatie Holocaust Educational Trust, die de herinnering aan de gruwelen van de nazi’s levendig wil houden. Daarin werd verwezen naar de webshops, en dat ze omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher verkopen. De webshops werden opgeroepen om de boeken niet langer aan te bieden.

Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen om het recht op het vrije woord te respecteren. De Nederlandse webshop heeft uit voorzorg wel een disclaimer op de site geplaatst.

‘Bol.com verkoopt miljoenen boeken. Als Bol.com staan we niet achter alle boeken, in het bijzonder als ze schadelijk zijn of mensen kwetsen. We beschouwen het echter als een groter gevaar om te gaan bepalen welke informatie Nederlanders en Belgen tot zich mogen nemen, daarmee ondermijnen we het vrije woord en de democratie’, valt te lezen.

Ook bij Amazon denken ze er niet aan om gehoor te geven aan de oproep van het Auschwitz Memorial. Een woordvoerder liet aan het Amerikaanse magazine Newsweek weten dat het bedrijf ‘als boekenverkoper voorzichtig is met censuur’ en daar ‘niet licht mee omspringt’. ‘We vinden dat toegang bieden tot het geschreven woord belangrijk is, ook als het om boeken gaat die door sommigen verwerpelijk gevonden kunnen worden.’

Het Poolse museum had de webshops in december al eens terechtgewezen omdat ze kerstdecoraties verkochten met beeltenissen van het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Toen besloten Amazon en Bol.com wel om de spullen uit het aanbod te halen. In een reactie liet Bol.com toen weten dat de artikelen als ‘misplaatst en kwetsend’ werden ervaren door de webshop.