Jägermeister aanstootgevend? Volgens Zwitserse rechter niet
Foto: rr

Een rechtbank in Zwitserland heeft beslist dat het logo van Jägermeister niet aanstootgevend is en als reclame mag worden gebruikt in Zwitserland.

Het logo van Jägermeister beeldt een hert met een kruis tussen het gewei af en is afkomstig van een christelijke legende. Zwitsers Instituut voor Intellectueel Eigendom was van mening dat de afbeelding kwetsend kon zijn voor christenen, dat meldt Swissinfo.

Jägermeister had plannen om het logo uit te breiden naar andere reclameactiviteiten en producten zoals cosmetica en telecommunicatie. Het Zwitsers Instituut voor Intellectueel Eigendom wou dit beperken tot alcoholflessen en kleding en trok naar de rechtbank.

De federale administratieve rechtbank is evenwel van mening dat mensen het logo associëren met de drank en niet met het geloof. Het gebruik van Jägermeister heeft het religieuze karakter van het symbool verzwakt, zegt de rechtbank,  en niemand zou dit nog aanstootgevend vinden.

Het logo verwijst naar de legende van de Belgische heilige Sint-Hubertus. Hubertus, de patroonheilige van de jacht, joeg op een hert in de Ardennen toen een verlicht kruis tussen het gewei verscheen en hij de opdracht kreeg om naar Maastricht te gaan.