Telenet en DPG Media ontwikkelen ‘Vlaamse Netflix’, VRT 'open voor samenwerking'
‘De Bende van Jan De Lichte’: aanvankelijk ontwikkeld om VTM Go te lanceren, maar nu opgespaard voor de ‘Vlaamse Netflix’. Foto: Sofie Silbermann
DPG Media, het bedrijf achter de zenders van Medialaan (VTM), en distributeur Telenet (eigenaar van SBS, de zenders Vier en Vijf) slaan de handen in elkaar voor de oprichting van een betalende streamingdienst, de ‘Vlaamse Netflix’. De VRT staat 'open voor samenwerking'.

Die betaaldienst zal er dit najaar komen, en zal een gezamenlijk aanbod inhouden van de Vlaamse series die DPG in portefeuille heeft, en het internationale aanbod (onder meer HBO) dat Telenet via Play en Play More aanbiedt. Dat gezamenlijke aanbod zal zowel te zien zijn op een betalende streamingdienst, die gebaseerd zal zijn op de knowhow van gratis streamingdienst VTM Go, als via Play van Telenet. DPG en Telenet richten daartoe een joint venture op.

Beide bedrijven blijven openstaan voor de samenwerking met andere spelers, zoals de VRT. De Vlaamse regering heeft de VRT al aangemaand om mee te doen. Tot nu toe was dat zonder succes, maar vandaag zegt VRT open te staan voor een samenwerking met het nieuwe streamingplatform. 'Alleen een breed gedragen initiatief kan immers succesvol zijn en bijdragen tot de versterking van het Vlaamse ecosysteem tegenover de grote druk van internationale spelers', klinkt het bij VRT. 

Lineair kijken 

Dat er een ‘Vlaamse Netflix’ zou komen, wisten we al. DPG lanceerde het idee van dat betalende streamingplatform halverwege 2018 en probeerde een jaar lang om de sector er warm voor te maken. Dat is nu dus gelukt. 

Televisiekijken is de voorbije jaren aan een hoog tempo veranderd. Lineair kijken boet snel en hard in aan on-demand en via streamingdiensten kijken. De reclame-inkomsten vloeien weg naar buitenlandse spelers. Maar mensen zijn wél bereid zelf te betalen voor streamingdiensten. Op die trend willen Telenet en DPG Media nu meesurfen. ‘We hebben altijd gehoopt om dit met lokale partners te kunnen realiseren, want dat biedt veel meer kansen om succesvol te zijn tegen de internationale spelers’, zegt Kris Vervaet, ceo van DPG Media in een persbericht.