Nieuw superecologisch luxejacht op waterstof, maar niet voor Gates
Dit is hoe de Aqua er straks zal uitzien. Foto: © Sinot

Elke miljardair heeft zijn luxejacht. Naar niet Microsoft-miljardair Bill Gates. Het 112 meter lange ecologische jacht Agua - dat vaart op waterstof - is door hem niet besteld.

Superrijken gaan samen met superlatieven. En dat leek eventjes ook op te gaan voor het nieuwe hypermoderne superjacht dat Bill Gates volgens tal van buitenlandse media zou besteld hebben bij de Nederlandse ontwerpstudio Sinot. Dat heeft sinds kort een nieuw superecologisch luxejacht in de aanbieding - de Aqua - van 112 meter lang. Een luxejacht dat alle mogelijke luxe-opties bevat waar een miljardair kan van dromen: van een ‘infinity-pool’ tot een landingsplatform voor een helikopter, een spa- en wellnesscentrum en een gymzaal.

Twee tanks met vloeibare waterstof

Nieuw superecologisch luxejacht op waterstof, maar niet voor Gates
Dankzij de ‘infinity'-pool lijken de gasten te zwemmen in de zee. Foto: © Sinot

Maar het bericht van onder meer The Sunday Telegraph en The Guardian over de bestelling door Gates bleek fout. De Nederlandse jachtenbouwer zond deze namiddag een persbericht uit om formeel te ontkennen dat Bill Gates of een van zijn vertegenwoordigers het luxejacht hebben besteld. Dat nieuwe superjacht - dat vijf ‘verdiepingen’ zal tellen - is volgens de jachtenbouwer nog een concept in ontwikkeling.

Bedoeling is dat het nieuwe luxejacht tegen 2024 zal kunnen varen op vloeibare waterstof met behulp van brandstofceltechnologie. Het enige restproduct is water. En dat via een systeem dat draait op twee vacuümtanks van elk 28 ton waarin de vloeibare waterstof wordt opgeslagen bij een temperatuur van minus 253 graden Celsius. De tanks zijn zichtbaar door een glazen plaat onderaan een spiraalvormige trap in het midden van het jacht.

Meer nog, het is de bedoeling dat fossiele brandstoffe ook elders op het hypermoderne schip grotendeels taboe blijven. Zo moet de ‘Aqua’ zijn 14 gasten en 31 bemanningsleden op het dek verwarmen met grote buitenkachels gevuld met een vloeibare, ecologische gel in plaats van kolen of hout. Kostprijs van dit nieuw futuristische pareltje waarvan het concept vorig jaar voor het eerst werd gepresenteerd op de ‘yacht show’ in Monaco: 644 miljoen dollar (588 miljoen euro).

Reservemotor op… diesel

Het nieuwe superschip moet dus wel nog gebouwd worden en is dus nog niet verkocht aan Gates. Bedoeling is dat het superjacht een maximumsnelheid zal kunnen halen van 17 knopen en een bereik hebben van 3.750 mijl (6000 kilometer). Waardoor kandidaat-kopers dus straks ruwweg van Londen tot New York zouden kunnen varen, zonder bij te tanken.

In theorie althans, want omwille van de weinige beschikbare waterstoftankstations zou de ‘Aqua’ veiligheidshalve wel over een ingebouwde dieselmotor in reserve beschikken. Zodat op elk moment - en indien nodig - alsnog kan overgeschakeld worden op fossiele brandstoffen. 

Correctie: in een eerdere versie van dit artikel stond ten onrechte dat Bill Gates het nieuwe ecologische luxjacht al besteld had. Dat werd maandagnamiddag door de Nederlandse jachtenbouwer Sinot formeel ontkend.