Hippe koffiebarontbijtjes voor thuis
Foto: Shutterstock.com
In de koffiebar bij jou om de hoek vind je gegarandeerd een van de volgende trendy ontbijtjes: homemade granola, een açai bowl of havermoutpannenkoeken. De ontbijtcultuur groeit en bloeit, en dat merk je aan de ochtendlijke menukaarten. Zin om thuis zelf aan de slag te gaan? Zo til je jouw dagelijkse ontbijt naar een hoger niveau.

Kraakverse granola: heerlijke geur
Als je zelf granola maakt, dan geurt je hele huis naar gebakken lekkers. Granola maken doe je heel eenvoudig: meng havervlokken naar believen met speltvlokken, quinoavlokken, enzovoort. Voeg daar een portie van je favoriete grof gehakte noten aan toe (cashew- of pistachenoten, amandelen, …), een paar eetlepels vetstof zoals kokos- of olijfolie, een paar eetlepels zoets zoals honing, en naar smaak ook wat kokospoeder. Door specerijen als kardemom en kaneel toe te voegen, maak je de smaakervaring nog interessanter. Meng alles op een bakplaat en bak op 160 graden Celsius gedurende dertig minuten, tot alles goudgeel is. Schep het geheel drie tot vier keer tussendoor om. Meng er na het bakken nog wat rozijnen of ander gedroogd fruit aan toe, als je dat lekker vindt. Granola smaakt heerlijk als topping bij natuuryoghurt en vers fruit. Wist je trouwens dat je ook een hartige versie kunt maken, als afwerking voor bijvoorbeeld salades?

Açai bowl: paarse pracht
Ken jij de açaibes? Het kleine, donkerblauwe besje krijgt heel wat positieve eigenschappen toebedeeld, vooral dan de grote hoeveelheid antioxidanten die het bevat. Bovendien is het ook een lekkere vrucht, met een frisse bessensmaak waarin je ook toetsen van noten en zelfs chocolade kunt bespeuren. Açai wordt vooral in poeder- of pulpvorm verkocht. Je kunt er een smoothie mee maken door het poeder of de pulp in de blender te vermengen met natuuryoghurt, een bevroren banaan in stukjes, nog wat diepvriesbessen en een paar ijsblokjes. Wil je een lichtere variant? Vervang de yoghurt dan door kokoswater - niet te verwarren met kokosmelk. Dat paarse goedje kun je zo drinken, of in een bowl gieten en afwerken met muesli of granola, vers fruit en geraspte kokos. Hipper dan dit wordt het thuis voorlopig niet!

Groene smoothie: een krachtige kickstart
Gruwel jij bij de gedachte om al bij het ontbijt voor een portie groene groenten te gaan? Met een goed uitgebalanceerde groene smoothie hoeft dat helemaal niet. Het komt eropaan om de mengeling te vinden die jij echt lekker vindt. Doe gelijke delen water en natuuryoghurt in de blender, en voeg daar een flinke hoeveelheid gewassen spinazie aan toe. Blend tot een egaal geheel. Voeg daaraan een banaan toe die je de avond voordien in de diepvriezer hebt gelegd en blend opnieuw. Voeg eventueel wat lijn- of sesamzaad toe voor wat extra crunch. Zin in meer variatie? Voeg dan eens een appel of peer, een stukje komkommer of groene selder toe. Een lekkere groene smoothie? De kunst zit erin om de smaak van bladgroenten te laten overheersen.

Havermoutpannenkoeken: weekendgenot!
Ze zijn al lang niet meer nieuw, maar ze hebben intussen wel hun vaste plek veroverd op menig ontbijtkaart. Havermoutpannenkoekjes zijn luchtige pannenkoeken die zich mooi laten stapelen en geserveerd worden met een likje ahornsiroop, een goede schep yoghurt en vers fruit naar keuze - bosbessen zijn klassiek. Je kunt ze heel gemakkelijk thuis maken, op een rustige weekendochtend. Blend 250 gram havermout tot meel. Voeg een halve liter (plantaardige) melk toe, twee eierdooiers, een theelepel bakpoeder en een snufje zout. Blend opnieuw en zet opzij. Klop de twee eiwitten op tot schuim en spatel door het beslag. Bak de pannenkoekjes in wat boter of kokosolie, en wacht daarbij met omdraaien tot ze vanzelf van de pan loskomen. Stack it en smullen maar!