Er komt dit voorjaar een permanente trajectcontrole in de Beverentunnel. Het is een nieuwe maatregel om de gevaarlijkste tunnel van Antwerpen veiliger te maken. Sinds eind vorig jaar kent de tunnel al 'tunneldosering'.

In de Beverentunnel op de R2 is vanmiddag een zwaar ongeval gebeurd, waarbij vier voertuigen betrokken waren. Naast één dode, raakten ook vijf mensen zwaargewond en 44 anderen lichtgewond. 

De tunnel heeft een slechte reputatie. Jaarlijks gebeuren er tientallen ongevallen, gelukkig meestal enkel met wat blikschade. Maar ook zonder ongevallen is het er erg druk, onder meer door de uitbreiding van de Antwerpse haven op Linkeroever.  Een van de grote problemen is dat er net na de tunnel in de richting van Nederland een afrit is naar de haven. Die afrit staat vaak vol met vrachtwagens, en werkt files in de tunnel in de hand.

Aan Gazet van Antwerpen vertelde Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat er een permanente trajectcontrole in en rond de tunnel komt in de lente. 'Chauffeurs zullen zich dan over een langere afstand aan de dynamische snelheidslimieten moeten houden.'

Tunneldosering

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte er eind vorig jaar al met tunneldosering om de files buiten de tunnel te houden.

‘Omdat een ongeval in een tunnel een groter risico inhoudt dan een ongeval in open lucht, is het belangrijk om die zo veel mogelijk te voorkomen’, zegt AWV. Wanneer auto’s, en zeker vrachtwagens, in de tunnel botsen, duurt het veel langer om de weg weer vrij te maken door de beperkte manoeuvreerruimte. Bovendien gebeurt een kop-staartbotsing sneller in een donkere tunnel dan in het daglicht.

Daarom probeert Wegen en Verkeer de files dus  te verleggen voor de tunnel.

AWV doet dat aan de hand van signalisatieborden boven de snelweg. Met een groene pijl of een rood kruis tonen die de weggebruikers op welke rijstroken ze mogen rijden, en op welke rijstroken niet. Door aan de mond van de tunnel het verkeer terug te brengen op één rijstrook, maar het vervolgens in de tunnel wel weer de volledige breedte van de weg te laten gebruiken, zal de file verschuiven. Het verkeer staat dan niet langer stil in de donkere tunnelkoker, maar enkele honderden meters ervoor.

De ‘dosering’ werkt dynamisch, door middel van tellussen in de weg, en zal alleen geactiveerd worden bij (potentiële) file.

Werkte de tunneldosering?

Vraag is nu of de tunneldosering vandaag heeft gewerkt. En of de chauffeurs zich wel aan de verkeerssignalisatie hebben gehouden. Volgens een ooggetuige werkte de tunneldosering niet op het moment van het ongeval, zo meldt Gazet van Antwerpen. Het Agentschap Wegen en Verkeer kan daar nog geen uitsluitsel over geven. 'Het systeem werkt normaal gezien goed. Maar we weten nog niet of al in werking was getreden op het moment van het ongeval', zegt Jef Schoenmaekers. 'Die analyse maken we woensdag.'