Neem een vliegende start met een goed ontbijt
Foto: Shutterstock.com
Je bed uit en recht naar je werk, zonder ontbijt. Denk daar nog maar eens goed over na, want goed ontbijten betekent meteen de start van een energiekere en evenwichtigere dag. Tips nodig voor een uitgebalanceerd ontbijt? Die vind je hier!

Geen loze woorden
Je hebt het zeker al vaker gehoord: “Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” En dat is niet uit de lucht gegrepen. Tijdens de nacht verbruikt ons lichaam heel wat energie voor de fysieke recuperatie. Een goed uitgebalanceerd ontbijt helpt om de energiereserves weer aan te vullen. Wist je trouwens dat het Engelse woord ‘breakfast’ staat voor ‘break the fast’, het onderbreken van het vasten - of het niet eten - tijdens de nacht?

Opstart voor je metabolisme
Het ontbijt hoeft niet letterlijk de meest copieuze maaltijd van de dag te zijn, maar een goed vullend en gezond ontbijt zorgt wel voor een verzadigder gevoel doorheen de dag. Wat er dan weer voor zou kunnen zorgen dat je minder snel naar allerhande tussendoortjes grijpt. Het ontbijt zet bovendien je metabolisme in gang. Die eerste maaltijd van de dag is essentieel om je bioritme op pijl te houden en je bloedsuikergehalte in evenwicht te houden. Er zijn ook aanwijzingen dat ontbijten goed is voor onder andere je concentratievermogen. Redenen genoeg om de eerste maaltijd van de dag niet over te slaan!

Regelmaat en variatie
De officiële richtlijn voor een goed ontbijt is eenvoudig: een graanproduct, een stuk fruit, water of ongesuikerde koffie of thee en een melkproduct of verrijkt plantaardig alternatief. Balans en variatie zijn essentieel. Liever niet elke dag gesuikerde ontbijtgranen of een dikke laag chocoladepasta op je boterhammen, dus. Volkoren granen zijn een goede optie: volkorenbrood, havermout, ongesuikerde muesli, … Eet je een boterham, kies dan voor gezond beleg: notenpasta, groentespread, ei, plattekaas, fruit, … noem maar op. Kies je voor een zuivelontbijt met volkorenontbijtgranen, zoet dat dan zo weinig mogelijk bij. Kies eerder voor rijp fruit als gezonde smaakmaker. Als je een eiwitrijk ontbijt eet, kan het goed zijn dat je doorheen de dag minder honger hebt. Een goed idee voor de eeuwige snoepers en snackers onder ons, dus.

Niet alleen ‘s morgens
Onthoud tot slot dat het belangrijk is dat je de hele dag naar een gezond eetpatroon streeft. Het is belangrijk dat je op regelmatige tijdstippen eet en dat je ontbijt past in een algehele gezonde levensstijl. Het ontbijt is belangrijk, maar lang niet het enige eetmoment dat telt.

Drie ontbijtideetjes
Genoeg theorie, over naar de praktijk! We geven graag wat inspiratie voor een gezonde start van je dag. Drie powerontbijtjes om duimen en vingers bij af te likken!

  1. Yoghurt, havermout en seizoensfruit
    Meng natuuryoghurt met een paar lepels havermout, voeg naar keuze nog wat pitten of zaden zoals pompoenpitten of lijnzaad toe, en snijd je favoriete seizoensfruit in hapklare stukjes. Varieer en combineer met meerdere fruitsoorten, zodat je yoghurtontbijt nooit saai wordt.
     
  2. Quinoapap, kokosschilfers en seizoensfruit
    Quinoa is een graan dat intussen een vaste plek heeft veroverd in heel wat keukenkasten. Meng een paar lepels gaargekookte quinoa (je kunt het graan perfect op voorhand koken en in de koelkast bewaren) met wat lijnzaad, kokosschilfers en een klein beetje honing. Roer er een paar lepels natuuryoghurt door en werk af met fruit naar keuze.
     
  3. Volkorenbrood, pindakaas en appel
    Niet voor elke dag, maar voor als je zin hebt in een rijkelijk ontbijtje. Toast een dikke snede volkorenbrood en besmeer met 100 procent pindakaas. Beleg met dunne schijfjes knapperige appel en een snuifje kaneel. Geen appelliefhebber? Ook schijfjes banaan zijn een goeie match voor pindakaas. Een lichtere vervanging voor de pindakaas? Een laagje verse kaas.