Gezonder eten hoeft niet duur te zijn
Foto: Carrefour
Je bent wat je eet, luidt het spreekwoord. Het mag dan ook niet verbazen dat het overgrote deel van de Vlamingen graag gezonder wil eten. Carrefour helpt je daar graag bij.

1. Eet gevarieerd
De voedingsdriehoek stelt de huidige wetenschappelijke kennis over gezonde voeding op een grafische wijze voor. Bovenaan staan de gezondste producten zoals groenten, fruit en volle granen. Onderaan staan levensmiddelen die nuttige voedingsstoffen bevatten, maar die je best met mate eet, zoals rood vlees en boter. De rode restgroep bevat voedingsmiddelen die je best niet te vaak eet, zoals snoep en fast food.

2. Let op de Nutri-Score
De Nutri-Score is een voedingslabel dat voeding in 5 categorieën indeelt op basis van het feit of ze gezond of minder gezond is. Ze krijgt daarvoor een kleur (van donkergroen tot donkerrood) en een letter (A, B, C, D of E). Je vindt de Nutri-Score op de verpakking van producten maar kan ze ook raadplegen in de Carrefour-app. Twee derden van de Belgische producten van het eigen merk van Carrefour krijgt een goede (B) tot heel goede score (A). In het gamma ‘Traiteur’ van Carrefour heeft zelfs bijna elk product een heel goede A-score.

Meer weten over de Nutri-Score bij Carrefour? Klik hier »

3. Eet minder zout
Te veel zout gebruiken leidt tot verhoogde bloeddruk, waardoor het risico op een hartinfarct of andere hart- en vaatziekten toeneemt. Probeer dus minder zout te gebruiken bij het koken en kies voor producten met minder zout. Een grote bron van zout in onze voeding is brood. Daarom verlaagde Carrefour het zoutgehalte van bijna al haar broden met 25%, zonder afbreuk te doen aan de smaak. Het Posidoniazout uit Spanje dat Carrefour gebruikt is gezonder en smaakt veel zouter dan gewoon zout. Tijdens de smaaktesten gaven consumenten aan dat ze het verschil niet proefden.

Meer weten over het verlagen van het zoutgehalte bij Carrefour? Klik hier »

4. Let op additieven
Aan heel wat levensmiddelen worden kleine hoeveelheden zoetstoffen, smaakversterkers, kleurstoffen, bewaarmiddelen en dergelijk toegevoegd om de smaak, textuur of houdbaarheid te verbeteren. Dit zijn de befaamde E-nummers. Over de potentiële gezondheidsrisico's van sommige additieven bestaat discussie onder wetenschappers. Daarom besloot Carrefour om uit voorzorg die additieven te verbieden voor zijn eigen merken. Dat verklaart waarom je in de vruchtenmacedoines van Carrefour geen felrode kersen meer vindt: de synthetische kleurstof E127 wordt niet meer gebruikt.

Meer weten over het verbod op 100 additieven bij Carrefour? Klik hier »

5. Vermijd antibiotica en pesticiden
Bij het telen van fruit en groenten worden vaak pesticiden gebruikt om gewassen te beschermen tegen insectenplagen, onkruid, zwammen en schimmels. Het overmatig gebruik van pesticiden bedreigt echter de biodiversiteit en de volksgezondheid. Bij het kweken van vlees en vis worden dan weer antibiotica gebruikt die in onze voeding terechtkomen, waardoor antibiotica op termijn minder effectief worden. Daarom heeft de supermarkt in de Kwaliteitsketen Carrefour het preventieve gebruik van antibiotica verboden en worden chemische behandelingen vervangen door natuurlijke bestrijdingsmethodes. Zo worden onder meer lieveheersbeestjes ingezet om bladluizen te bestrijden.

Meer weten over het verbod op het preventieve gebruik van antibiotica bij Carrefour? Klik hier »

Carrefour heeft een groot aanbod aan producten met een 'gezonde prijs'. Gezonde prijzen zijn kleine prijzen met grote principes waar iedereen beter van wordt: jijzelf, de producenten en de wereld. Wil je gezonder eten, let dan ook op de gezonde prijs.

Act for food: concrete acties voor gezonde, smaakvolle, gevarieerde én duurzame voeding.
Ontdek meer over de acties »